مونسترا آدانسونی  یک گیاه آپارتمانی محبوب و با مراقبت آسان است که به دلیل برگ های پهن حفره دارش معروف است. همچنین با نام‌های رایج مختلفی مانند گیاه پنیر سوئیسی، مونسترای پنیر سوئیسی ، هیولای آدانسون ، یا ماسک میمون مونسترا نیز شناخته می‌شود.

مونستراها معمولاً به دلیل سوراخ‌ها و بریدگی‌های توری مانند برگ‌ها، گیاهان پنیر سوئیسی یا انگور نامیده می‌شوند و آدانسونی احتمالاً پنیرترین آنهاست.  برگ‌های آن سوراخ‌دارتر و ظریف‌تر از دلیشیوزا است و گیاه در مقایسه با آن حفره دار تر است.

آدانسونی انتخاب خوبی برای نگهداری در آپارتمان و حتی آویزان کردن درسبدها در اطراف اتاق است. با دانستن نکات نگهداری از مونسترا آدانــسونی و مراقبت صحیح از گیاه می توانید یک گیاه آپارتمانی عالی داشته باشید.

 

نگهداری از مونسترا آدانــسونی

برای خرید گیاه از فروشگاه اینجا کلیک کنید

مونسترا آدانسونی از کجا میاد!؟

مونسترا آدانسونی از آمریکای مرکزی و جنوبی سرچشمه می گیرد، اما تا شمال مکزیک نیز یافت شده است. آنها گیاهان جنگلی گلدار هستند که در اعماق جنگل های بارانی رشد می کنند و تنها به نور غیر مستقیم و روشن تکیه می کنند. برگها به شکل قلب تکامل یافته اند تا میزان دریافت نور خورشید را حتی با سوراخ های بزرگ خود به حداکثر برسانند.

 

مونسترا آدانسونی چه مقدار نور نیاز دارد!؟

آدانسونی از جنگل‌های بارانی استوایی آمریکای مرکزی و جنوبی سرچشمه می‌گیرد که در آن روی تنه و شاخه‌های درخت رشد می‌کند. بنابراین گیاه از نور غیر مستقیم اما روشن در زیر شاخه و برگ های بالایی استفاده می کند .

این وضعیت نور سایه روشن دلیل ایجاد سوراخ های روی برگ ها است. آنها برای به حداکثر رساندن مقدار نور خورشید که می توانند جذب کنند، به سوراخ هایی در حال رشد تبدیل شده اند.

سوراخ ها اجازه می دهند نور از برگ های بالایی عبور کند و به برگ های زیرین که هیچ نوری دریافت نمی کنند برسد.

باید مراقب نور مستقیم بیش از حد خورشید باشید. برگ های به آن عادت ندارند و می توانند به راحتی بسوزند.

شما می توانید گیاه را نزدیک پنجره ای قرار دهید که از آن نور روشن، اما غیرمستقیم خورشید را دریافت کند. مونسترای شما می‌تواند مکان‌های کم نور را در خانه‌تان تحمل کند، اما بلندتر و به طور قابل توجهی کندتر رشد می‌کند.  در صورتی که گیاه نازک و اصطلاحا علفی رشد کرد، رونده ها  را در صورت نیاز کوتاه کنید تا رشد جدید را تشویق کنید.

نگهداری از مونسترا آدانــسونی

 

آدانسونی خود را چه زمانی باید آبیاری کنید!؟

آبیاری دشوارترین بخش مراقبت از مونستراها است. مونسترا در زیستگاه بومی خود، در محیط مرطوب و خاک مرطوب رشد می کند. بنابراین در محیط خانه، گیاه تشنه خواهد بود.

آنها خاک دائماً مرطوب را دوست دارند اما نمی خواهند خیس باشد. آنها همچنین رطوبت بالا را دوست دارند، که به ویژه در زمستان می تواند چالش برانگیز باشد، بنابراین استفاده از یک مرطوب کننده را در نظر بگیرید. زرد شدن برگ ها یک مسئله رایج است و نشان می دهد که مشکلی در برنامه آبیاری شما وجود دارد. قبل از آبیاری خاک را با انگشت آزمایش کنید: حداقل 5 اینچ باید خشک باشد.

از طرف دیگر، مطمئن شوید که آنقدر به آن آب ندهید که لایه بالایی خاک برای چندین روز مرطوب بماند. آبیاری یک بار در هفته باید کارساز باشد، اگرچه ممکن است لازم باشد بر اساس دما و رطوبت خانه خود، میزان آبیاری را آزمایش کنید. به لایه بالایی خاک زمان دهید تا خشک شود تا چندین روز در یک زمان خیس نماند. خاک مرطوب به طور مداوم باعث پوسیدگی ریشه ها می شود .

اگر ریشه ها پوسیده شوند، توانایی جذب آب را از دست می دهند و نمی توانند آبی را به گیاه برسانند.

متأسفانه پوسیدگی ریشه غیر قابل برگشت است. اما می‌توانید با هرس کردن قسمت‌های سالم و تکثیر آن، گیاه پنیر سوئیسی را که بیش از حد آبیاری شده است نجات دهید.

مونسترا آدانسونی چه اندازه دما و رطوبت نیاز دارد!؟

آدانسونی در موطن خود در رطوبت بالا و دمای بالا رشد می کند . در خانه، رطوبت به احتمال زیاد بسیار کمتر است. بنابراین برای رشد خوب گیاه باید رطوبت اطراف گیاه را افزایش دهید.

اگر هوای اطراف گیاه شما خیلی خشک باشد، نوک برگ ها به سرعت قهوه ای و ترد می شوند. 

گاهی  اوقات گیاه پنیر سوئیسی داخل خانه خود را غبارپاشی کنید. این کار به طور موقت رطوبت را افزایش می دهد. همچنین می توانید گیاهان رطوبت دوست را کنار هم بچینید و یا گیاه خود را روی سینی پر از آب و سنگریزه قرار دهید به گونه ای که ته گلدان به آب برخورد نکند. هنگامی که آب تبخیر می شود، رطوبت اطراف گیاه شما را افزایش می دهد.

دما همیشه باید بالای 60 درجه فارنهایت باشد.

گیاهان را از رادیاتورها دور نگه دارید یا یک دستگاه مرطوب کننده یا رطوبت سنج کوچک برای کمک به رطوبت و بررسی آن بخرید.

 

مونسترا آدانــسونی

چه نوع خاکی برای مونسترا آدانسونی مناسب است!؟

گیاه پنیر سوئیسی نیاز به حفظ رطوبت در خاک خود دارد، بنابراین در خاک کوکو یا خاک گلدانی با خزه بهتر رشد می کند. کوکو یا خزه ریز می تواند به حفظ رطوبت در خاک بدون خیس کردن آن کمک کند. آنها به آرامی آن آب را به گیاه می رسانند.

گلدانی که در آن قرار دارد باید زهکشی مناسبی نیز داشته باشد تا مطمئن شوید که آب اضافی به دام نمی افتد. گیاهان آدانسونی در خاک کمی اسیدی با محدوده pH حدود 5.5 تا 7.0 بهترین رشد را دارند.

چه زمانی مونسترا آدانسونی را مجدداً تعویض گلدان کنید!؟

وقتی بهار می آید، ریشه ها را بررسی کنید تا ببینید آیا مونسترا آدانسونی شما نیاز به تعویض گلدان دارد یا خیر.

آیا ریشه ها هنوز جا برای رشد دارند یا در گلدان می چرخند و ریشه در حال رشد هستند؟ اگر دومی باشد، گیاه شما نیاز به تعویض گلدان دارد.

اطمینان حاصل کنید که گلدان جدید دارای سوراخ های زهکشی در کف است. این یک امر ضروری است. چون هر آب اضافی باید راهی برای خروج داشته باشد.

گیاه خود را به آرامی از گلدان خارج کنید. در صورت نیاز روی گلدان ضربه بزنید تا خاک و ریشه ها شل شود. گیاه را در یک دست نگه دارید و با دست دیگر گلدان را با دقت بردارید.

پس از تعویض گلدان حداقل چهار تا شش ماه برای استفاده از هر کودی صبر کنید. مخلوط خاک گلدان معمولاً از قبل دارای کود آهسته رهش است.

 

چگونه مونسترا آدانسونی را تکثیر کنیم!؟

تکثیر مونسترا آدانسونی بسیار آسان است . می توانید مونستراها را تکثیر کنید و دوباره در گلدان بگذارید تا گیاه مادر پرتر شود. یا می توانید گیاه جدیدی پرورش دهید و با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید.

قلمه ساقه در آب

یک تکه مونسترا را برش دهید، مطمئن شوید که قلمه حداقل یک یا دو گره دارد (قسمتی از ساقه که در آن برگ ها تشکیل می شوند).

قلمه های خود را بردارید و در یک گلدان کوچک پر از آب قرار دهید. آن را در محلی قرار دهید که نور غیرمستقیم زیادی دریافت کند و به طور مرتب آب را تازه کنید.

بعد، صبر کنید. ریشه ها در عرض یک تا سه هفته تشکیل می شوند. زمانی که ریشه ها 1-2 اینچ طول دارند آنها را در گلدان قرار دهید.

 

تکثیر مونسترا آدانــسونی

قلمه ساقه در خاک

راه دیگر برای تکثیر این است که ریشه زایی آب را دور بزنید و مستقیماً به سراغ خاک بروید.

با استفاده از هورمون ریشه زایی روی قلمه های خود به گیاه خود قدرت فوق العاده ای بدهید.

ابتدا قلمه های خود را در آب فرو کنید، سپس 1/4 اینچ پایین را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. یک گلدان کوچک را با خاک کمی مرطوب و زهکشی خوب پر کنید، قلمه خود را در عمق حدود 1/2 اینچ بچسبانید.

آن را در جایی با نور غیر مستقیم قرار دهید و منتظر بمانید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا گیاه شما ریشه بزند پس خسته نشوید.

چگونه یک مونسترا آدانسونی را هرس کنیم!؟

وقتی مونسترا ادانسونی شما بیش از حد بلند یا ساقه دار شد،می توانید آن را هرس کنید.

بهترین زمان برای هرس فصل بهار است. هر گونه برگ مرده یا آسیب دیده را حذف کنید. این باعث می شود شاخه های جدید بیشتری رشد کنند و گیاه شما بهتر به نظر برسد.

از هرس بیش از حد یکباره خودداری کنید. بیش از یک سوم رشد گیاه خود را حذف نکنید زیرا گیاهان برای رشد و نمو به برگ های خود نیاز دارند.