زمان تعویض گلدان گیاه

معمولا اواخر بهار با گرم شدن هوا و افزایش دما، گیاهان نیز میل به رشد کردن و تکثیر ریشه پیدا می‌کنند. این زمان بهترین موقع برای تعویض گلدان گیاه است.

البته باید بدانید لزوما نباید گلدان همه گل‌ها را تغییر داد. شما باید با توجه به نیاز گیاه این کار را انجام دهید. گاهی اوقات تغییر گلدان می‌تواند به ضرر گیاه باشد. زیرا گیاهان به محیطی که در آن رشد می‌کنند عادت می‌کنند و هر گیاهی نمی‌تواند خود را با تغییرات وفق دهد. در نتیجه ممکن است خشک شود.

به طور کلی زمانی که با موارد زیر روبرو شدید شما باید برای تعویض گلدان اقدام نمایید:

الف) ریشه­ های گیاه باید از روی سطح خاک گلدان قابل مشاهده باشد و یا در انتهای گلدان نزدیک سوراخ ته گلدان ریشه ها جمع شده باشند و از زیر گلدان قابل مشاهده باشد. این نشان می دهد که جای گیاه شما تنگ شده است.
ب) برگ‌هایی که به تازگی رویده است اما نسبت به برگ های قبلی ریزتر است و کمتر رشد کرده است. این نیز یکی از نشانه های تنگ شدن جای گیاه است.
ج) برگ­ها در فواصل زمانی معین و مشخصی زرد، پژمرده و پلاسیده می­ شوند.

 

تعویض گلدان گیاه

 

اصول تعویض گلدان گیاه

بی‌شک پیروی نکردن از یکسری اصول در هنگام جابجایی گیاه از یک گلدان به گلدان دیگر می‌تواند موجب مرگ گیاه با ارزش‌تان شود. پس لازم است قبل از اقدام برای جابجایی گل‌ها‌ی تان اصولی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم را لحاظ کنید. رعایت این اصول می تواند سلامت گیاهتان را در هنگام جابجایی تضمین کند.

 

1-یک الی دو روز قبل از جابجایی درون گلدان آب بریزید

قبل از اینکه گل و یا گیاهتان را از یک گلدان به گلدان بزرگ‌تر انتقال دهید، سعی کنید به مدت یک الی دو روز گلدان‌تان را به خوبی آبیاری کنید. این کار باعث می‌شود که گیاهاتان آب کافی را جذب کرده باشد و این عمل از شوکه شدن آنان جلوگیری می‌کند. همچین رطوبت زیاد در گلدان عمل جداسازی گل‌ها را راحت‌تر می‌کند و آسیب کمتری به آن‌ها وارد می‌کند.

 

2-با احتیاط گل‌تان را از گلدان جدا کنید

در هنگام جابجایی گل از گلدان دقت کنید که به ریشه و تنه اصلی آن آسیبی وارد نشود. بهتر است با استفاده از یک بیلچه خاک کناره گلدان را شل کنید، سپس به آرامی آن را به همراه خاک گلدان قدیم وارد گلدان جدید کنید. البته با تکان دادن گیاه می‌توانید خاک را از ریشه‌ها جدا کنید و در انتها مقداری خاک به همراه مواد مغذی به گلدان جدید اضافه کنید و گیاه‌تان را درونش قرار دهید.

توجه داشته باشید قبل از جداسازی، خاک گلدان به اندازه کافی مرطوب باشد. این کار باعث می شود در هنگام جدا کردن با مقاومت گیاه برای جدا شدن از گلدان قدیم روبرو نشوید. در صورت مقاومت گیاه برای جدا شدن، سعی کنید به مقدار کافی آب درون آن بریزد تا خاک آن شل شود.

اگر می‌بینید گیاهتان بیش از اندازه ریشه دارد، با استفاده از قیچی باغبانی و یا یک چاقوی تیز ریشه‌های اضافی را که معمولا به صورت افشان هستند را ببرید. در عین حال توجه داشته باشید به ریشه اصلی گیاه آسیبی وارد نکنید.

 

3-پاکسازی ریشه‌های قدیمی و بیمار

وقتی گل و یا گیاه‌تان را از گلدان قدیمی جدا می‌کنید، معمولا با یک تکان ساده خاک از ریشه‌ها جدا می‌شود. در این هنگام می‌توانید ریشه‌های شکسته، کهنه و احیانا بیمار گیاه را جدا کنید. در ضمن ریشه‌های که به هم پیچیده است را ببرید تا گیاهاتان بتواند ریشه‌های جدید در گلدان جدید ایجاد کند.

این کار باعث قوی‌تر شدن گیاه می‌شود. همچنین به آن کمک می‌کند تا با رشد ریشه‌های جدید در گلدان جدید، سازگاری بیشتری با آن پیدا کند. سعی کنید تا ۳/۲ ریشه‌های اضافی و به هم پیچیده را ببرید تا گیاه راحت‌تر بتواند درون خاک جدید مستقر شود.

 

4-انتقال به گلدان جدید و خاک جدید

قبل از تعویض خاک گلدان مقداری خاک را به قسمت انتهای گلدان جدید خود اضافه کنید تا کمی گیاه از کف گلدان فاصله داشته باشد. تا ریشه مستقیما به کف گلدان نرسد. گیاه را به آرامی در گلدان جدید خود قرار دهید. سعی کنید گیاه را صاف نگه دارید و دقیقا در وسط گلدان تا زیبایی گیاه شما بیشتر باشد.

اگر گلدان شما طرح و شکل مشخص دارد سعی کنید گیاه را از بهترین جهت که نمای زیبایی دارد در جلوی تصویر روی گلدان قرار دهید تا بعد از کاشت پشیمان نشوید!

 برای خرید خاک گیاهان آپارتمانی اینجا کلیک کنید

تعویض گلدان گیاه

 

علائم طبیعی پس از جابجایی گل از گلدان قدیم به گلدان جدید

وقتی شما گل و یا گیاه‌تان را از گلدان قدیم به یک گلدان جدید منتقل می‌کنید، گیاه شما شوکه می‌شود. در این شرایط نباید نگران باشید، این امر کاملا طبیعی است.

ممکن است، وقتی گلی را از گلدانش جدا کنید، کمی پژمرده شود و یا حتی در پاره‌ای از مواقع حتی برگ‌ها و گل‌هایشان را از دست بدهند. دقت کنید، پس از آبیاری اولیه تا چند روز به آن آب ندهید تا ریشه بتواند در خاک جدید رشد کند. البته خاک جدید باید رطوبت کافی داشته باشد تا ریشه‌های جدید به راحتی بتوانند درونش رشد کنند. بهتر است گلدان جدید را در یک نقطه خنک‌تر و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. بسته به نوع گلی که انتقال داده‌اید، میزان نوری که قرار است به آن برسد را تنظیم کنید.

برای مشاهده مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید