چگونه از گیاهان آپارتمانی در پاییز و زمستان مراقبت کنیم؟

دانستن نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستان بسیار مهم است. در این فصول سرعت رشد گیاهان کند می شود و آنها به ما متکی هستند تا شرایط مناسبی را برایشان فراهم کنیم.

 

 

گیاهان آپارتمانی در طول سال فضای داخلی ما را زیبا می‌کنند، اما در طول ماه‌های سرد این زیبایی بخشی دوچندان می شود.

برخی از گیاهان آپارتمانی که سازگاری آنها با دماهای سردتر، هوای خشک و گرمای داخل خانه بیشتر است، مشکل خاصی ایجاد نمی کنند. این گیاهان در فصول سرد سال رشد می کنند و از انجایی که به نور کم مقاوم هستند، می توانند با کمبود نور مقابله کنند.

اما گیاهان بومی مناطق مرطوب و گرمسیری که محبوب‌ترین انتخاب‌ها در زمینه گل و گیاه خانگی هستند، بیشترین مشکل را در تنظیم شرایط خواهند داشت، بنابراین برای رشد آنها باید تغییراتی ایجاد کنید.

در ادامه توصیه های متخصصان ما را در مورد نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در زمستان و مراقبت مورد نیاز آنها دنبال کنید.

 

نحوه نگهداری از گیاهان آپارتمانی در پاییز و زمستان

با کاهش دما، رشد گیاهان کند می‌شود و شما باید شرایط نگهداری از گیاهان تان را تغییر دهید تا در طول پاییز و زمستان سرسبز و شاد به نظر برسند. بنابراین شما باید نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصول سرد را بدانید.

با رعایت این نکات تخصصی گیاهان شما کمترین آسیب را در طول زمستان خواهند دید و شادابی خود را حفظ خواهند کرد.

 

1. آبیاری گیاهان آپارتمانی را در زمستان کاهش دهید

 

 

تنظیم آبیاری بسیار ضروری است زیرا جذب آب در روزهای سرد سال  کند می شود و رشد متوقف می شود. در طول زمستان سرعت رشد گیاهان آپارتمانی به سرعت کاهش می یابد، بنابراین آنها به آبیاری بسیار کمتری نیاز دارند – آبیاری بیش از حد در فصل استراحت در واقع می تواند منجر به پوسیدگی شود.

معمولاً تعجب می کنیم که هر چند وقت یکبار باید گیاهان داخل خانه را آبیاری کنید؟

گیاهان خفته به آب زیادی نیاز ندارند. در واقع، مقدار زیاد آن باعث تجمع آن در ته گلدان می‌شود و ریشه‌ها را از بین می‌برد و باعث رشد ضعیف می‌شود.

نیازهای آبیاری بسته به نوع گیاه متفاوت است، اما به طور کلی دو بار در ماه یا حتی کمتر کافی است. کاکتوس ها و ساکولنت ها ممکن است تا بهار اصلا نیازی به آبیاری نداشته باشند. با این حال، مراقب برنامه آبیاری گیاهان در اتاق‌های گرم‌تر باشید، زیرا ممکن است به سرعت خشک شوند.

نیازهای آبیاری یک گیاه ممکن است متفاوت باشد، بنابراین بسته به جایی که گیاهان در خانه قرار دارند – اینکه آیا آنها در یک محیط مرطوب به عنوان گیاهان حمام هستند، به عنوان گیاهان آشپزخانه به رنگ و علاقه اضافه می کنند یا فضای آرام بخش بودوار شما را تقویت می کنند- گیاه را آبیاری کنید

بسته به موقعیت، گیاهان ممکن است سریع‌تر خشک شوند، به‌ویژه گیاهان روی زمین در کف گرم یا گیاهانی که در نزدیکی رادیاتور قرار دارند.

برای بررسی اینکه آیا گیاه نیاز به آبیاری دارد، پیشنهاد می‌کنم انگشت خود را به عمق خاک فشار دهید یا بر اساس وزن گلدان میزان آب موجود در خاک را بسنجید و فقط در صورت نیاز بر اساس نیاز آن گیاه آبیاری کنید. وقتی آبیاری انجام می‌دهید، مطمئن شوید که به طور کامل آب می‌دهید – ریشه‌ها به آب نیاز دارند.

قبل از آبیاری مجدد باید اجازه داد که خاک کاملا خشک شود. یک قانون طلایی این است که از برنامه پیروی نکنید: خاک را بررسی کنید و ببینید مرطوب است یا خیر. آبیاری در زمانی که گیاه به آن نیاز دارد.

 

2. در زمستان به گیاهان آپارتمانی غذا ندهید

 

 

اگر می‌پرسید، آیا در زمستان به گیاهان آپارتمانی غذا بدهید؟ پاسخ منفی است.

نیازی به غذا دادن به آنها در زمستان نیست. فقط وقتی گیاهان به طور فعال رشد می‌کنند، آنها را تغذیه کنید (برگ جدید باز می‌شود).

تغذیه گیاهان خانگی در زمستان در واقع می تواند آسیب بیشتری نسبت به فایده داشته باشد. گیاهان از مواد مغذی زیادی استفاده نخواهند کرد. توصیه می‌کنیم از کوددهی در اواخر پاییز و زمستان صرف نظر کنید. غذای گیاهی در این زمان می‌تواند به گیاهان آسیب برساند، زیرا کود استفاده نشده می‌تواند باعث تجمع نمک و سوختگی ریشه شود یا چرخه رشد طبیعی گیاه را مختل کند.

وادار کردن آنها به رشد با تغذیه آنها در فصل استراحت باعث ایجاد ساقه های دوکی و برگ های رنگ پریده می شود. آخرین خوراک را در پاییز به گیاه خود بدهید.  گیاهان در زمستان برای استراحت به زمان نیاز دارند و تشویق آنها به رشد، گیاهان شما را تحت فشار بیش از حد قرار می دهد و باعث رشد ضعیف آنها در بهار می شود.

 

3. گیاهان آپارتمانی را در زمستان به مکان پر نور منتقل کنید

 

 

یکی از راه‌های مراقبت از گیاهان آپارتمانی در زمستان با کوتاه‌تر شدن روزها و کاهش سطح نور این است که آنها را به موقعیتی منتقل کنید که بتوانند حداکثر نور خورشید را دریافت کنند. با این حال مراقب بادهای سردی باشید که از پنجره ها می آیند. اگر یک گلخانه یا اتاق باغ گرم دارید، می توانید گیاهان را به آنجا منتقل کنید تا بتوانند از نور خورشید بیشتری در ماه های زمستان لذت ببرند.

با تغییر نور خورشید و کوتاه شدن روزها، به این فکر کنید که برخی از گیاهان نور دوست خود را به پنجره ها نزدیکتر کنید. گیاهان را به طور منظم بچرخانید تا مطمئن شوید که همه گیاهان نور دریافت می کنند. حتی اگر گوشه‌های تاریکی دارید که در طول روز نور خورشید دریافت نمی‌کنند، اضافه کردن لامپ‌های رشد می‌تواند تفاوت واقعی ایجاد کند.

حساسیت به نور بسته به نوع گیاه متفاوت خواهد بود و برخی از گیاهان خانگی ممکن است در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید آسیب ببینند، بنابراین حتماً در مورد نیاز نور برای انواع مختلف تحقیق کنید. اگر آنها به مکان هایی منتقل می شوند که حیوانات خانگی می توانند به آنها دسترسی پیدا کنند، مطمئن شوید که گیاهان برای حیوانات خانگی بی خطر هستند.

گیاهان دوستدار خشکسالی، مانند کاکتوس ها و ساکولنت ها، به گرما و نور زیادی نیاز دارند، بنابراین مطمئناً در پاییز و زمستان باید مراقب آنها بود. اگر می‌پرسید چرا ساکولنت من در حال مرگ است؟ ممکن است به این دلیل باشد که به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی کند.

 

4. گیاهان آپارتمانی را در زمستان بچرخانید

 

 

اگر گیاهان شما قبلاً در موقعیت نور قرار داشتند، هنوز هم ارزش دارد که توجه داشته باشید که چگونه نور با فصول تغییر می‌کند و در نظر بگیرید که آیا گیاه از تغییر مکان سود می‌برد یا خیر.

نوری که به خانه شما می آید با تغییر فصل تغییر می کند. اگر گیاه شما نزدیک پنجره ای بود که درختی در آن سایه انداخته بود، ممکن است پس از افتادن برگ ها از درخت، اشعه های خورشید شدیدتر شوند. ممکن است مجبور شوید گیاه خود را کمی به عقب ببرید تا اشعه ها شاخ و برگ را نسوزند. همچنین، زمانی که روزها کوتاه تر می شوند، زاویه تابش خورشید را بررسی کنید – ممکن است لازم باشد برخی از گیاهان را جابجا کنید تا با تغییر سطوح نور در خانه خود سازگار شوند.

این ایده خوبی است که گیاهان داخل خانه خود را در زمستان بچرخانید زیرا به سمت نور رشد می کنند. برای داشتن شکلی زیبا و یکنواخت، گیاهان خود را هفته ای یک بار در پاییز و زمستان بچرخانید و شاهد شکوفایی زیبایی های سبز خود باشید، حتی در روزهای سرد.

 

5. گیاهان آپارتمانی را از منابع گرما دور کنید

 

 

مکان‌های گیاهان خود را در خانه‌تان بازنگری کنید، به‌ویژه دور از پنجره‌های کشدار که ممکن است هوای سرد را وارد کنند و بخاری‌هایی که ممکن است دما را بیش از ترجیحات گیاه شما افزایش دهند.

بیشتر گیاهان خانگی نوسان دما را دوست ندارند و در طول زمستان این می تواند مشکل ساز باشد زیرا در معرض گرمای ناشی از منابع گرمایی مانند شومینه و رادیاتور قرار می گیرند، اما همچنین مستعد بادهای سرد از درها و پنجره ها هستند. کلید راضی نگه داشتن آنها این است که سعی کنید دما را ثابت نگه دارید.

افت یا افزایش ناگهانی گرما باعث می‌شود گیاهان شما تحت استرس قرار بگیرند و حتی ممکن است دچار شوک شوند. سعی کنید دما را ثابت نگه دارید. بخاطر داشته باشید گیاهان در یک محیط ثابت رشد می کنند، بنابراین آنها را جایی دور از مناطقی که به طور مکرر در نوسان هستند قرار دهید.

 

6. برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی در زمستان، رطوبت اتاق را کنترل کنید

 

 

بسیاری از گیاهان آپارتمانی معمولا گرمسیری هستند، بنابراین رطوبت را به هوای خشک ناشی از دستگاه های گرمایشی ترجیح می دهند، بنابراین هر چند روز یکبار آنها را غبارآلود کنید.

بسیاری از گیاهان آپارتمانی نیاز به محیط مرطوب دارند. خانه های ما اغلب برای نیازهای آنها خیلی خشک و گرم است و گرم کردن خانه های ما در زمستان شرایط را حتی خشک تر می کند. مرطوب نگه داشتن محیط واقعاً به شادابی گیاهان خانگی شما کمک می کند و همانطور که متخصصان توضیح می دهند می توانید چند کار برای این کار انجام دهید.

گروه‌بندی گیاهان در کنار هم یک راه آسان برای ایجاد یک ریزاقلیم مرطوب است، زیرا گیاهان هنگام تعرق بخار آب را آزاد می‌کنند، که سپس توسط تاج‌پوش‌های برگ‌دار گروه‌های گیاهی به دام می‌افتد.

همچنین می توانید از یک مرطوب کننده در نزدیکی گیاهان خود استفاده کنید یا گیاهان خود را در نزدیکی سینی آب قرار دهید. ایده این است که به هوا رطوبت اضافه کنید، نه اینکه گیاه شما در سینی آب قرار بگیرد.

غبارپاشی منظم برگ‌های گیاه با مه پاش و قرار دادن آنها در سینی پر از گلوله، شن یا سنگریزه و آب نیز ممکن است به ایجاد رطوبت اضافی کمک کند.

 

7. گردگیری گیاهان آپارتمانی در زمستان

 

تجمع گرد و غبار روی برگ‌های گیاهان آپارتمانی می‌تواند منافذ آن‌ها را مسدود کند و همچنین می‌تواند آفت‌ها را در خود جای دهد، بنابراین تمیز کردن شاخ و برگ‌ها به طور منظم مهم است و به‌ویژه در فصل زمستان انجام آن مهم است.

گیاهان آپارتمانی خود را در زمستان گردگیری کنید تا مطمئن شوید که می توانند تا حد امکان نور را جذب کنند. اکثر گیاهان آپارتمانی با گذشت زمان لایه‌ای از گرد و غبار را جمع می‌کنند که باعث کاهش نور دریافتی برگ‌ها می‌شود. این امر باعث می شود که آنها نتوانند از طریق فتوسنتز غذا درست کنند. برای حفظ سلامت گیاهان آپارتمانی، برگ ها را با پارچه مرطوب پاک کنید یا کمی آب بپاشید.

گیاهان صاف برگ را ابتدا با یک برس گردگیری کنید و سپس با آب اسفنج بزنید. گیاهان مودار یا کاکتوس ها را نباید اسپری یا شست وشو داد، در عوض از برس استفاده کنید. برگ های آسیب دیده و زرد شده را با نیشگون گرفتن ساقه های پایه گیاه جدا کنید.

 

8. گیاهان آپارتمانی را از نظر آفت بررسی کنید

 

 

بسیاری از آفات گیاهی در هوای خشک زمستان رشد می کنند و گیاهان در حالت خواب یا نیمه خواب بیشتر مستعد آسیب هستند. با گردگیری منظم برگ ها و درمان هر گونه مشکل به محض مشاهده آفات رایج گیاهان آپارتمانی، مراقب آفات رایج گیاهان آپارتمانی باشید.

همچنین، رطوبت بسیار پایین منجر به ایجاد یک مکان مناسب برای پرورش کنه های عنکبوتی و سایر آفاتی می شود که در هوای خشک رشد می کنند. رایج ترین آفاتی که باید روی گیاهان آپارتمانی مراقب آنها بود عبارتند از: مگس سفید، کنه های عنکبوتی و حشرات فلس دار.

همیشه برگ های آسیب دیده و بیمار را بردارید زیرا ممکن است باعث بیماری یا آفات شود. هر آفتی را در صورت امکان حذف و درمان کنید، و به جرأت می‌توانیم بگوییم، در صورت عدم بهبود، گیاه را کمپوست کنید. ارزش آن را ندارد که گیاهان دیگر خود را به خطر بیندازید تا گیاهی را نجات دهید که موفق نمی‌شود.

 

9. گیاهان آپارتمانی را در زمستان هرس و مرتب کنید

 

 

برای اینکه گیاهان در فصل زمستان به بهترین شکل ظاهر شوند، هر گونه زباله و برگ های مرده را از لایه بالایی خاک پاک کنید. هر برگ زرد پایینی را کوتاه کنید تا گیاهتان تازه شود. همچنین باید برگ های آسیب دیده را جدا کنید تا به آنها طراوت بخشد. این کار گیاه شما را تشویق می کند تا به جای هدر دادن انرژی خود برای برگ های مرده، مواد مغذی را به سمت برگ های سالم هدایت کند.

اگر قصد خرید گیاهان آپارتمانی مناسب فصل پاییز و زمستان را دارید اینجا کلیک کنید