نخل کنتیا چیست ؟

نخل کنتیا یکی از محبوب ترین نخل های خانگی جهان است. اگرچه شاید چشم نوازترین نخل خانگی موجود نباشد ، هنوز همه چیزهایی را که می توانید در یک گیاه خانگی بخواهید دارد ، مقاوم به سایه، مقاوم به سرما است و رشد نمی کند. بسیار بزرگ در شرایط مناسب، نخل کنتیا به آهستگی رشد می‌کند و به نمونه‌ای باشکوه تبدیل می‌شود که می‌تواند تا ده فوت ارتفاع برسد. نخل شکوه در جوانی شبیه آن است.

نخل کنتیا که بومی جزایر جنوبی

 

اقیانوس آرام است، معمولاً با دو تا پنج نخل کاشته شده در کنار هم فروخته می‌شود که ظاهری شبیه ساقه‌های متعدد دارد که روی همگی شاخ و برگ‌های زیبا و کمانی پوشیده شده است. تاریخچه طولانی به عنوان یک نخل سالنی دارد .

 

مشخصات

نام گیاهی :  Howea forsteriana

نام رایج : نخل کنتیا

نوع گیاه : گرمسیری

اندازه بالغ : 3 تا 12 فوت قد ، 2 تا 4 فوت عرض

قرار گرفتن در معرض آفتاب : سایه جزئی، سایه

نوع خاک : شنی، با زهکشی خوب

pH  خاک : اسیدی

زمان شکوفایی : زمستان

رنگ گل : سفید

منطقه بومی : اقیانوس آرام جنوبی

 

مراقبت از نخل کنتیا

برای شاداب نگه داشتن نخل کنتیا، به مناطق گرمسیری فکر کنید. برای اینکه گیاه شما رشد کند، باید شرایط طبیعی آن را تا حد امکان تقلید کنید، از جمله علاقه آن به دمای ملایم و رطوبت اضافی می باشد. این گیاه در یک مکان سایه دار ‌تر به خوبی رشد می‌کند، به این معنی که می‌توانید آن را تقریباً در هر جایی از خانه، از حمام گرفته تا اتاق خواب، قرار دهید.

هنگامی که نخل کنتیا شما شکوفا شد ، به مراقبت بسیار کمی نیاز دارد. حتماً شاخه ها را به صورت دوره ای تمیز کنید زیرا می توانند گرد و غبار را در داخل خانه جمع کنند. از کاشت مجدد نخل خودداری کنید مگر اینکه کاملا ضروری باشد. هرس بیش از حد نیز غیر ضروری است، مگر اینکه متوجه شوید برگ های قهوه ای یا زرد می شود که می توان آنها را کوتاه کرد.

 

 

نور

نخل های کنتیا نور غیر مستقیم خورشید را ترجیح می دهند. گیاه را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید، مگر اینکه به عنوان یک نهال با آفتاب مستقیم سازگار شود  در غیر این صورت، احتمالاً می سوزد. در حالی که نخل های کنتیا می توانند در شرایط نور کم رشد کنند، اگر نور نرم و فیلتر شده دریافت کنند، شاخ و برگ بیشتری دریافت خواهید کرد، بنابراین حداقل 6 تا 8 ساعت در روز را هدف قرار دهید.

 

 

خاک

وقتی نوبت به کاشت نخل کنتیا می‌رسد، آنها نسبت به خاک خود حساس نیستند. آنها می توانند با انواع مخلوط ها از جمله خاک رس، لوم و ماسه سازگار شوند. با این حال، مهم است که هر مخلوطی که انتخاب می کنید زهکشی خوبی داشته باشد، زیرا نخل کنتیا مستعد پوسیدگی ریشه است.

 

 

آب

نخل کنتیا ترجیح می دهد که به خوبی هیدراته باشد، اما هرگز خیس نباشد. نخل خود را هر هفته در بهار و تابستان آبیاری کنید تا بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. در طول ماه های پاییز و زمستان، احتمالاً می توانید سرعت آبیاری خود را کمی کاهش دهید، اما به عنوان نشانه به گیاه خود نگاه کنید. اگر متوجه زرد شدن برگ‌ها شدید، می‌تواند نشان دهنده آب زیاد و/یا پوسیدگی ریشه باشد. به همین ترتیب، نوک های قهوه ای روی شاخه های گیاه می تواند نشانه خوبی باشد که نخل به آب بیشتری نیاز دارد.

 

 

دما و رطوبت

مانند هر منطقه گرمسیری، نخل کنتیا دماهای گرمتر و رطوبت زیاد را ترجیح می دهد. اگرچه نسبت به بسیاری از نخل‌های دیگر سخت‌تر است و می‌تواند دمای کمتر از 25 درجه فارنهایت را تحمل کند، اما اگر خانه‌اش محیطی در حدود 55 درجه فارنهایت داشته باشد، همیشه عملکرد بهتری خواهد داشت.

علاوه بر این، نخل کنتیا می تواند از رطوبت اضافی بهره مند شود، بنابراین برنامه ریزی کنید که حداقل یک بار در هفته برگ ها را به آرامی اسپری کنید. اگر خانه ای به خصوص خشک دارید، می توانید با قرار دادن ظرف آن روی بستری از سنگ های مرطوب، رطوبت گیاه را نیز افزایش دهید.

 

کود

نخل کنتیا خود را هر ماه کود دهید، اما فقط در بهار و تابستان، با کود مایع یا گلوله های آهسته رهش (کود خرما با فرمول خاص ترجیح داده می شود). اگر بیش از حد به آن کود بدهید، ممکن است نوک برگ های پایینی قهوه ای رنگ شود. نخل های کنتیا همچنین مستعد کمبود پتاسیم هستند که می تواند ابتدا خود را به صورت نکروز در نوک قدیمی ترین برگ ها نشان دهد. به منظور اطمینان از دریافت مواد مغذی کافی کف دست، توصیه می شود آن را با مکمل پتاسیم کنترلی تغذیه کنید.

 

آفات و بیماری های رایج

مانند بسیاری از گیاهان سرپوشیده، شپشک‌های آردآلود و کنه‌های عنکبوتی رایج‌ترین آفات برای نخل کنتیا هستند. هنگام درمان این آفات نخل خود، بهتر است از محصولات حاوی الکل خودداری کنید، زیرا می تواند برگ های ظریف را خشک کند. به جای آن از صابون حشره کش یا روغن چریش استفاده کنید. علاوه بر این، می توانید برگ ها را ماهی یک بار با اسپری آب و یک پارچه مرطوب تمیز کنید تا گرد و غبار از بین برود و از کنه های عنکبوتی جلوگیری کنید.

 

 

برای مشاهده محصولات مشاله کلیک کنید