اگر تا به حال از گیاهانی مراقبت کرده‌اید که برگ‌های منقوش دارند، می‌دانید که این گیاهان معمولاً نسبت به گیاهانی که برگ‌های ساده‌ای دارند به توجه بیشتری نیاز دارند. اما این مسئله همیشه درست نخواهد بود. مراقبت از دیفن باخیا نیاز به توجه کمی دارد و زمانی که فراموش کنید برای چند روز به آن آب بدهید، رشد می کند. این گیاه کاملا بخشنده است، که آن را برای صاحبانِ تازه کار گیاهان عالی می کند. همچنین خیلی سریع به شما اطلاع می‌دهد که چه زمانی خوشحال نیست، بنابراین می‌توانید مراقبت از گیاه خود را به موقع قبل از آسیب جدی تنظیم کنید.

برگ های طرح دار غیرمعمول آن مطمئناً آن را از سایر گیاهان خانه شما متمایز می کند! چه برگ‌ها بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشند، برگ‌ها کنتراست زیادی دارند که به هر اتاقی که آنها را در آن قرار دهید کمی جذابیت می‌بخشد.

 

مراقبت از دیفن باخیا

برای خرید دیفن باخیا از فروشگاه اینجا کلیک کنید

 

نحوه مراقبت از دیفن باخیا

از آنجایی که مراقبت از این گیاه بسیار آسان است، ما فقط باید چند مرحله را طی کنیم تا نحوه مراقبت از گیاه خود را بیابیم:

 

هر چند وقت یک بار باید دیفن باخیا را آبیاری کنم؟

آبیاری بیش از حد بزرگترین علت از بین بردن گیاهان شماست. برخی از گیاهان عاشق آب زیادی هستند و برخی دیگر برای رشد باید در خاک خشک باشند. دیفن باخیا درست در این بین قرار دارد. ریشه های نازکی دارد، بنابراین نمی تواند خاک مرطوب را برای مدت طولانی تحمل کند، اما رطوبت زیادی در ساقه ها و برگ های خود ذخیره نمی کند. به همین دلیل است که باید دیفن باخیای خود را به طور منظم آبیاری کنید، اما نه خیلی زیاد. به طور متوسط، یک بار در هفته یا هر دو هفته یک بار، دفعات مناسب برای آبیاری گیاه شما است.

قبل از اینکه دیفن باخیای خود را آبیاری کنید، مطمئن شوید که 2-5 سانتی متر (1-2 اینچ) بالای آن خشک است. به این ترتیب مطمئن می شوید که گیاه خود را زمانی که هنوز به آن نیاز ندارد آبیاری نمی کنید. آبیاری بیش از حد اغلب برای گیاهان بسیار مضر است، بنابراین زمانی که برای اولین بار از دیفن باخیا مراقبت می کنید، این کار را به یاد داشته باشید. هنگامی که بدانید گیاه شما برای شاد بودن به چه چیزی نیاز دارد، دیگر لزوماً نیازی به انجام این کار ندارید.

روش نگهداری از دیفن باخیا

هنگامی که گیاه خود را آبیاری می کنید، بهتر است مانند عکس بالا یک گلدان با سوراخ های زهکشی داشته باشید تا آب اضافی از گلدان چکه کند. خاک نمی تواند تمام آبی را که به آن می دهید نگه دارد، بنابراین این آب اضافی باید بتواند از گلدان خارج شود. شما نمی خواهید گیاه شما در آن بنشیند زیرا این امر می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.

دیفن باخیا به چه نوع نوری نیاز دارد؟

دیفن باخیا برگ های بسیار نازکی دارد که نشان دهنده این است که در مکان های بسیار روشن عملکرد چندان خوبی ندارد. بنابراین نوردهی مناسب برای دیفن باخیا شما، نور غیرمستقیم یا حتی شرایط کم نور است. با این حال، اگر نور خورشید دریافت نکند، خوب عمل نمی کند، بنابراین مطمئن شوید که به اندازه کافی نور دریافت می کند.

گیاه شما زمانی که برگ‌هایی با نقش های وحشی روشن دارد، به اندازه نور خورشید را دریافت می‌کند. مانند مسائل آبیاری، گیاه شما نیز اگر نور مورد نیاز خود را برای رشد دریافت نکند، به شما اطلاع خواهد داد. اگر برگها سبز شوند، نور خورشید کافی نیست و اگر زرد شوند، نور خورشید زیاد است. اگر دیفن باخیای خود را به خوبی آبیاری کرده‌اید، اما برگ‌های آن همچنان زرد می‌شوند، نور محیط بیش از حد است.

 

آیا می توانم دیفن باخیام را نزدیک پنجره بگذارم؟

با توجه به مطتاب گفته شده می دانید که دیفن باخیای شما نور غیر مستقیم یا حتی کم را ترجیح می دهد. اما آیا این بدان معناست که نمی توانید دیفن باخیا را نزدیک پنجره قرار دهید؟ خوشبختانه، شما هنوز هم می توانید آن را نزدیک پنجره قرار دهید، اما باید مطمئن شوید که گیاه شما در طول بعدازظهر از طریق این پنجره نور مستقیم خورشید را دریافت نمی کند. نور مستقیم خورشید در صبح یا عصر مشکلی ندارد. بنابراین یک پنجره رو به شمال یا شرق برای دیفن باخیا خوب است، زیرا این نور بسیار کمتر است.

 

خاک ایده آل برای دیفن باخیا چگونه خاکی است؟

همانطور که در بخش آبیاری بیشتر توضیح دادیم، دیفن باخیا دوست دارد در خاک مرطوب باشد. خاک مناسب برای گیاه دیفن باخیا خاکی است که آب را به خوبی حفظ کند و باید بتواند حداقل برای چند روز مرطوب باشد تا رطوبت کاملی را برای گیاه فراهم کند. اطمینان حاصل کنید که از خاکی استفاده نکنید که آنقدر آب در خود نگه دارد که خاک بیش از یک روز مرطوب بماند، نه مرطوب، زیرا این امر می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود. همچنین، مطمئن شوید که خاک خیلی سریع آب را تخلیه نمی کند، زیرا این گیاه خاک مرطوب را دوست دارد و اگر خاک ظرف یک یا 2 روز خشک شود خیلی سریع خشک می شود. البته مگر اینکه این چیزی باشد که شما ترجیح می دهید.

 

خاک دیفن باخیا

 

چگونه می توانم خاک خود را برای دیفن باخیا مخلوط کنم؟

اگر می خواهید مخلوط خاک خود را برای دیفن باخیای خود درست کنید، بسیار آسان است. شما فقط به مقداری مخلوط گلدان، پیت ماس ​​و پرلیت نیاز دارید. مخلوط گلدانی خاک مناسبی برای حفظ آب و مرطوب نگه داشتن خاک دیفن باخیا شماست. پیت ماس ​​به مخلوط گلدان کمک می کند تا سبک و مطبوع باشد و همچنین آب و مواد مغذی را حفظ کند. پرلیت برای بهبود زهکشی استفاده می شود که برای دیفن باخیا مهم است زیرا پاهای خیس را دوست ندارد. این مخلوط خاک باعث می شود که دیفن باخیای شما در طولانی مدت سالم بماند.

 

خاک دیفن باخیا

 

چه زمانی باید دیفن باخیا را بارور کرد؟

کود برای گیاهانی که خیلی سریع رشد می کنند و انرژی زیادی برای این کار مصرف می کنند مانند دیفن باخیا عالی است. در طول فصل رشد، بهار و تابستان، باید دیفن باخیای خود را یک بار در ماه کود دهید. با این کار، مواد مغذی مورد نیاز گیاه را برای رشد سریع آن فراهم می کنید. کود مایع عمومی ساده ترین گزینه است زیرا می توانید این کود را با آبی که قبلاً به آن می دهید مخلوط کنید.

زمانی که به گیاه کود می دهید مطمئن شوید که خاک مرطوب است؛ هرگز به خاک خشک کود نزنید.

 

هر چند وقت یکبار باید دیفن باخیا را تعویض گلدان کنم؟

دیفن باخیا یک گیاه سریع رشد است، اما برای چند سال در گلدان خود کاملاً خوشحال است. برخی از گیاهان را باید سالی یک بار گلدان مجدد کرد، اما این در مورد گیاه شما صدق نمی کند. شما می توانید دیفن باخیا خود را هر 2 تا 3 سال یکبار تغییر دهید، اما اگر گیاه کند رشد کرد، بدانید نیاز به تعویض گلدان دارد. هنگامی که دیفن باخیای خود را دوباره جاسازی می کنید، مطمئن شوید که گلدان فقط یک اندازه بزرگتر از گلدان اصلی است. دیفن باخیا دوست ندارند در گلدان های بزرگ باشند زیرا ممکن است در گلدانی که خیلی بزرگ است دچار پوسیدگی ریشه شوند.

برای مطالعه مقاله  اصول تعویض گلدان  اینجا کلیک کنید

 

از چه نوع گلدانی برای گیاه دیفن باخیا استفاده کنم؟

هنگامی که یک گلدان جدید برای دیفن باخیای خود انتخاب می کنید، می توانید از هر نوع گلدانی که می خواهید استفاده کنید تا زمانی که سوراخ های زهکشی داشته باشد. گلدان لعاب دار یا سفالی گزینه خوبی است، زیرا معمولاً دارای سوراخ های زهکشی هستند. این   نکته بسیار مهم است زیرا به جلوگیری از غرقاب شدن گلدان و پوسیدگی ریشه گیاه کمک می کند. گلدان های لعاب دار سوراخ های زهکشی نیز دارند، اما به اندازه گلدان های سفالی متخلخل نیستند، بنابراین اجازه نمی دهند خاک به سرعت خشک شود.

آیا دیفن باخیا برای حیوانات خانگی سمی است؟

دیفن باخیا برای حیوانات خانگی و کودکان کوچک در هنگام جویدن برگ ها و ساقه ها سمی خفیف است. جویدن این گیاه می تواند باعث تحریک و احساس سوزش شود. خوشبختانه این علامت موقتی است و علائم فقط خفیف هستند. اگر می توانید این گیاه را از حیوانات خانگی و کودکان خردسال خود دور نگه دارید. در غیر این صورت بهتر است از این وضعیت به کلی اجتناب کنید.

 

مراقبت از دیفن باخیا

 

مراقبت های اضافی

اگر متوجه شدید نوک یا لبه های برگ های گیاهتان قهوه ای می شود، ممکن است به دلیل آب لوله کشی شما باشد. می توانید با آبیاری با آب تصفیه شده یا آب باران از این امر جلوگیری کنید. هر گونه برگ زرد را حذف کنید تا گیاه شما قوی و رشد کند.

 

چرا برگ های دیفن باخیای من زرد می شوند؟

دیفن باخیا گیاهی است که وقتی خوشحال نیست به سرعت به شما نشان می دهد. وقتی برگ های زرد روی گیاه خود می بینید، می تواند به این معنی باشد که گیاه شما خوشحال نیست.

با این حال، قبل از نتیجه گیری سریع، اجازه دهید ابتدا یک چیز را بررسی کنیم: آیا برگ های زرد قدیمی هستند یا برگ های جدید؟ اگر این برگ‌های زرد، برگ‌های پیر هستند، می‌تواند نشانه‌ای از پیری برگ‌ها باشد. این بخشی از چرخه زندگی طبیعی گیاه شماست و این برگ های زرد جای نگرانی ندارند. اگر این برگ‌های زرد برگ‌های جدیدی هستند، ممکن است با مشکلی دست و پنجه نرم کنید.

هنگامی که برگ های دیفن باخیای شما زرد می شود و ساقه ها نرم یا لطیف می شوند، بیش از حد به آن آب داده اید. هنگامی که برگها کمی شروع به آویزان شدن کردند، گیاه آب کافی دریافت نمی کند. وقتی این اتفاق را می بینید، برنامه آبیاری خود را تنظیم کنید و گیاه خیلی زود به حالت عادی باز می گردد. با این حال، باید برگ های زرد را کوتاه کنید، زیرا آنها به همان چیزی که بودند برنمی گردند.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است برگها زرد شوند این است که آفتاب زیاد است. اگر گیاه شما بیش از حد آفتاب می گیرد، معمولاً لبه های برگ ها نیز ترد و خشک می شوند. اگر لبه های ترد را نمی بینید، احتمالاً گیاه شما بیش از حد آب می گیرد.

 

نتیجه

اکنون که می دانید چگونه از دیفن باخیا به درستی مراقبت کنید، می توانید بدون نگرانی از این گیاه آپارتمانی زیبا و محبوب لذت ببرید! حتما این راهنما را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید تا آنها نیز بتوانند گیاهان خود را سالم و شاد نگه دارند. با تشکر برای خواندن!