کودهای مناسب برای گیاهان آپارتمانی

وقتی صحبت از نگهداری گیاهان آپارتمانی باشد نمی توان به نقش مهم کودهای شیمیایی در تغذیه گیاه اشاره ای نکرد. اما همواره در تغذیه و یا به عبارتی کوددهی آنها باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر یک از گیاهان آپارتمانی نیاز متفاوتی به کود شیمیایی داشته و باید بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی را انتخاب نماییم. کود npk

کودها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها برای تامین یک نوع نیاز گیاه مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از انواع مهم کودها، کودهای کامل یا کودهای NPK است که ترکیبی پیچیده از سه ماده‌ی اصلی مورد نیاز برای رشد گیاه است. بدون این مواد مغذی گیاهان نمی‌توانند به اندازه‌ی تمام توان خود رشد کنند، میزان تولید و تکثیر کاهش پیدا می‌کند و بیشتر در معرض بیماری قرار می‌گیرند.

در ادامه، به معرفی انواع کودهای NPK برای گیاهان آپارتمانی می پردازیم. امید است این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد، تا پایان همراه ما باشید.

 

 

انواع کود  NPK

کود NPK از جمله کودهای مفید و موثری است که نقش اساسی را در رشد رویشی گیاه ایفا می‌کند. عناصر پر مصرف (ماکرو) این کود شامل: ازت – فسفر – پتاس – کلسیم – منیزیم و عناصر کم مصرف (میکرو) آن شامل : آهن – روی – منگنز – مس – بر–نیکل– مولیبدن است. این کود برای تمامی محصولات کشاورزی و زراعی مناسب می­ باشد؛ این کود که مخفف سه حرف N نیتروژن، P  فسفر و K پتاسیم است (به همین دلیل NPK خوانده می شود)، باعث افزایش باردهی، گلدهی و کیفیت محصولات کشاورزی می­ شود و از زرد شدن برگها و آفات جلوگیری می­ کند.

 علائم کمبود عناصر موثر در رشد گیاهان آپارتمانی را اینجا بخوانید

نیتروژن  N

وجود نیتروژن در کود عملکرد شاخ و برگ گیاه را بهبود می­ بخشد و به رشد گیاه کمک شایانی می­ کند. عملکرد بذر را افزایش می­ دهد و باعث می­ شود بذر زودتر جوانه بزند. یکی از علائم کمبود نیتروژن در گیاه تغییر رنگ برگ های گیاه می باشد که در صورت مشاهده بهتر است از کود NPK با نیتروژن زیاد استفاده کنید.

علائم کمبود نیتروژن

علائم کمبود نیتروژن

فسفر  P

این عنصر موجب بهبود عملکرد ریشه­ زایی، افزایش گلدهی و شکوفه­ دهی گیاه می­ شود. گیاه را برای مقابله با تنش­های محیطی آماده می‌کند، استرس و تنش­های محیطی را کاهش می دهد و از بین می­ برد. از علائم کمبود فسفر در گیاه این است که برگهای گیاه کوچک و درعین‌حال جوانه‌­های انتهایی گیاه نیز کوچک می شوند.

علائم کمبود فسفر

علائم کمبود فسفر

پتاسیم  K

وجود پتاسیم در کود پروتئین مورد نیاز گیاه را تأمین می­ کند و سبب بهبود کیفیت محصول و گل می­ شود. گیاه را در برابر بیماری ها مقاوم می کند و آفات و بیماری گیاه را تا حدود زیادی کاهش می دهد. از جمله علائم کمبود پتاسیم در گیاه می توان به تغییر رنگ برگها و زرد شدن آنها اشاره کرد.

 

علائم کمبود پتاسیم

علائم کمبود پتاسیم

انواع کود NPK

به کودهایی که مجموع عناصر فوق را با هم و به نسبت متناسب دارا باشد کود کامل یا کود NPK  گفته می‌شود. بطور کلی صنعت کشاورزی برای جبران کمبود مواد غذایی گیاه تا حد زیادی به این کود وابسته است. این کود با درصدهای مختلف در بازار موجود می­ باشد و شما بسته به نوع گیاه می توانید از آنها استفاده کنید.

 

کود ۳۶-۱۲-۱۲

این کود نقش به سزایی در گلدهی دارد، وقتی گیاه آماده گل‌دهی می‌شود این کود میزان کمیت گل‌دهی را به شدت افزایش می‌دهد. از این کود در تولید گیاهانی مثل لیلیوم، ارکیده، ختمی‌ها، رز، بگونیا استفاده می‌شود.

 کود ۱۳-۴۰-۱۳

این کود آغاز کننده تحریک ریشه است به ویژه برای خاک‌های سرد و مرطوب.

کود ۳۸-۱۱-۳

به دلیل پایین بودن ازت و بالا بودن پتاسیم مناسب برای کاکتوس‌ها است به ویژه برای جوانه‌های با سن بیشتر از سه ماه استفاده می‌شود، همچنین این کود در گلخانه‌های هیدروپونیک استفاده می‌شود.

کود ۳۰-۱۵-۱۵

این کود تحریک‌کننده گل و میوه است و برای همه گیاهان مناسب می‌باشد.

 کود ۲۰-۶-۱۹

کود کامل اختصاصی گیاهان آپارتمانی و فصلی می‌باشد. مناسب برای گیاهان دارای گل، گل بریده، درختان میوه، مرکبات، صیفی جات و همچنین غلات و حبوبات که سبب تحریک و توسعه شاخ و برگ می‌شود.

کود ۱۰-۵۲-۱۰

کود ۱۰-۵۲-۱۰ درصد فسفر بالایی دارد و بر تقویت ریشه ها و فرایند ریشه زایی موثر است. برای اغلب محصولات کشاورزی می توانید از این کود استفاده کنید. از دیگر مزیت های کود ۱۰-۵۲-۱۰ کمک به جوانه زنی گیاه و جلوگیری از زرد شدن برگ ها است. این کود برای گیاهان برگ گوشتی مثل سانسوریا و زامیفولیا مناسب است.

برای خرید سانسوریا اینجا کلیک کن

 کود ۳۶-۱۲-۶

این کود مناسب محصولات دارای پیاز مانند گل‌های پیاز دار با خاک شدیداً تثبیت شده با پتاسیم است.

کود ۱۰-۵-۲۰

کود اختصاصی برای گیاهان آپارتمانی، درخت و درختچه‌ها و بونسای. این کود به دلیل داشتن ازت بالا برای هر گونه گیاه گلدانی برگ سبز و انواع نخل‌ها، گیاهان سوزنی، چمن و درختچه‌های زینتی مناسب می‌باشد.

کود ۲۰-۲۰-۲۰

این کود حاوی عناصر پرمصرف مورد نیاز گیاهان نظیر نیتروژن، فسفر و پتاسیم، هر یک با غلظت ۲۰% و همچنین سایر عناصر کم مصرف نظیر بر، مس، آهن، منگنز، مولبیدن و روی به صورت کلات  (EDTA) به عنوان یک کود کامل ارائه می‌گردد. استفاده از این کود موجب رشد اولیه گیاه و افزایش قند، بهبود رنگ و طعم میوه شده و برای درختان میوه، انگور، صیفی جات، سبزیجات، انواع گل و غلات بسیار مناسب می‌باشد.

 

 

طریقه مصرف کود  NPK

طریقه مصرف این کود به این صورت است که پس از تهیه آن را در آب مخلوط‌ کنید (این کود به صورت پودری و مایع است که به راحتی در آب حل می شود) سپس مورد استفاده قرار دهید. برای استفاده هر دو گرم یا دو سی­ سی از این کود را در دو لیتر آب حل کنید. به صورت محلول پاشی و آبیاری مصرف می شود. توجه داشته باشید که میزان مصرف این کود بر روی محصول درج شده است. از استفاده بیش از حد خودداری کنید چرا که ممکن است به گیاه آسیب برساند و قبل از گلدهی گیاه از آن استفاده کنید.