پتوس گونه ای از خانواده آروم ها ( آراسی ) است که بومی Mo’orea در جزایر جامعه پلینزی فرانسه است. این گونه یک گیاه آپارتمانی محبوب در مناطق معتدل است، اما در جنگل های استوایی و نیمه گرمسیری در همه جهان از جمله شمال آفریقای جنوبی، استرالیا، آسیای جنوب شرقی، جنوب آسیا، جزایر اقیانوس آرام و هند غربی هم طبیعی شده است .این گیاه نام‌های رایجی دارد از جمله پتوس طلایی، خزنده سیلان، ردای شکارچی، آروم پیچک، گیاه خانگی، گیاه پول، تاک نقره‌ای، پیچک جزایر سلیمان، ملکه مرمر و تارو تارو. به آن تاک شیطان یا پیچک شیطان نیز می گویند زیرا کشتن آن تقریباً غیرممکن است و حتی در تاریکی نیز سبز می ماند. گاهی اوقات به اشتباه در فروشگاه های گیاهی به عنوان فیلودندرون برچسب گذاری می شود. معمولاً در بسیاری از مناطق شبه قاره هند به عنوان گیاه پول شناخته می شود. به ندرت بدون مکمل های هورمونی مصنوعی گل می دهد. این گیاه جایزه شایستگی باغ را از سوی انجمن سلطنتی باغبانی دریافت کرده است.

توضیح مختصر

نام:  پتوس یا پیچک شیطان،( Epipremnum aureum ) پتوس طلایی . ارقام عبارتند از “Aureum”، “Snow Queen” و “Marble Queen”.

ارتفاع: ارتفاع و گسترش می تواند به 4 یا 6 متر برسد، اما به عنوان گونه های دنباله دار این بسیار متفاوت است.

شاخ و برگ: برگ‌های مرمری سبز براق همیشه سبز یا برگ‌های قلب‌شکل متنوع، بسته به گونه یا رقم.

آب و هوا: منشا آن مناطق گرمسیری و معتدل است، اما در بیشتر آب و هواها در داخل خانه رشد می کند.

خاک: یک خاک سبک، متخلخل، هوادهی شده و با زهکشی خوب برای مرطوب نگه داشتن ریشه ها اما نه خیس، معمولاً حاوی پیت ماس ​​یا کوکوپیت لازم است.

موقعیت: در فضای باز به خوبی در سایه کامل تا جزئی رشد می کند. در داخل خانه، پیچک شیطان با نور شدید به بیشترین میزان رشد می کند، اما در شرایط کم نور نیز رشد می کند.

گلدهی و باردهی: به ندرت در داخل خانه گل می دهد. در خارج از منزل، گلدهی اسپات های بنفش/سبز فقط در مرحله بلوغ رخ می دهد.

تغذیه: هنگام کاشت از کود با رهش کنترل شده استفاده کنید. روش دیگر، استفاده از کود مایع هر چند بار آبیاری مفید است.

آبیاری: مرطوب نگه دارید اما اجازه دهید سطح مخلوط گلدان یا خاک بین هر آبیاری خشک شود. معمولاً یک بار در هفته برای گیاهان سرپوشیده.

نحوه کاشت و پرورش پتوس

یک جنبه جدایی ناپذیر برای رشد همه گیاهان کیفیت خاک است. پتوس در گستره وسیعی از انواع خاک، از اسیدی تا قلیایی، شکوفا می شود. خاک نباید بیش از حد خیس بماند، زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود. قبل از آبیاری مجدد، بگذارید سطح خاک کاملا خشک شود. در مورد آبیاری بیش از حد نگران نباشید، زیرا Epipremnum ها فقط به آبیاری حداقلی نیاز دارند و توانایی قوی برای مقاومت در برابر دوره های خشک و غفلت دارند. هنگامی که پتوس را در محیط‌های سرپوشیده میکارید ، برای حفظ سلامت و شادابی آن نیاز به یک مخلوط گلدان استاندارد با درجه‌بندی با خزه یا کوکوپیت اضافی دارید.

نیازهای خاک

هنگامی که پتوس در فضای باز کاشته می شود، در طیف وسیعی از شرایط خاک از اسیدی تا قلیایی رشد می کند و حتی گاهی اوقات مکان های مرطوب را تحمل می کند. اگر آن را در ظروف پرورش می دهید، یک مخلوط گلدانی همه منظوره که به خوبی زهکشی می کند برای رشد مناسب کافی است.

نیازهای نور

پتوس در فضای باز به خوبی در سایه نیمه تا کامل رشد می کند، اما وقتی در سایه عمیق کاشته می شود و شاخ و برگ ها تنوع خود را از دست می دهند و عمدتاً سبز می شوند رشد کند می شود. اگر گیاه را در داخل خانه پرورش می دهید، آن را در محلی قرار دهید که نور خورشید فیلتر شده یا نور مصنوعی روشن دریافت می کند.

تغذیه

اگر بارور کردن پتوس را فراموش کردید، نگران نباشید، زیرا تغذیه کننده سنگینی نیست و رشد آن احتمالاً از بین نمی رود. با این حال، می‌توانید گیاهان داخلی و خارجی را با کود گیاهی مایع همه منظوره تغذیه کنید. یک یا دو بار در طول فصل رشد باید کافی باشد. همیشه دستورالعمل‌های برچسب را برای دستورالعمل‌های کاربرد و مقدار مشخصی برای استفاده دنبال کنید.

آب مورد نیاز

پتوس به شدت به خشکی مقاوم است، بنابراین اگر یادداشتتان برای آبیاری گیاهان برای چندین هفته ذهن شما را از دست داد، نگران نباشید. در حالی که گیاه به طور فعال رشد می کند، گیاهان آپارتمانی را عمیقاً آبیاری کنید – تا زمانی که از سوراخ های زهکشی پایین خارج شود – تقریباً یک بار در هفته یا زمانی که سطح یا دو اینچ خاک خشک شود. در فصل زمستان، آبیاری را تا حدود یک بار در در میان کاهش دهید. آبیاری گیاهان در فضای باز هفته ای یکبار کافی است، اما در زمستان دفعات آن را به هر دو هفته یکبار کاهش دهید.

 

سمیت

تمام قسمت های پیچک شیطان سمی هستند، بنابراین گیاه را به خوبی دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که از آنجایی که برخی افراد به شیره آن واکنش آلرژیک دارند، هنگام هرس گیاه باید از دستکش استفاده کنید.

چگونه و چه زمانی پتوس را هرس کنیم

کوتاه کردن ساقه های دنباله دار برای کنترل و تقویت شکل گیاه ضروری است، در غیر این صورت این گونه که در برخی مناطق گرمسیری مهاجم است، ممکن است این گیاه را تصاحب کند. برای اطمینان از اینکه خیلی بزرگ نمی شود، به طور منظم ساقه گیاه را کوتاه کنید و همیشه یک تکه شاخ و برگ سالم در انتهای آن باقی بگذارید. برگ های زرد شده اغلب در نتیجه آبیاری بیش از حد است و به راحتی می توان آنها را به سادگی با خم کردن آنها به عقب جدا کرد تا زمانی که چفت شوند.

 

بیماری ها و آفات

پتوس بیشتر در برابر بیماری ها و آفات مقاوم است و بیشتر مشکلات مربوط به خاک است. سایر مشکلات ناشی از عفونت های باکتریایی یا قارچی مانند پوسیدگی ریشه و لکه های برگ ناشی از آبیاری بیش از حد در طول فصل رشد است. شاخ و برگ های لنگی و پیچ خورده از افت نامناسب دما، هوای سرد زیر 10 درجه سانتی گراد یا کمبود آب منشاء می گیرند. کنه‌های عنکبوتی و حشرات آردآلود مشکل مهمی را ایجاد می‌کنند، اما این مشکل به راحتی با اسپری کردن شاخ و برگ با حشره‌کش باغچه حل کنید . این کار را در دو هفته تکرار کنید تا مشکل به طور کامل ریشه کن شود.

 

تکثیر پتوس

تکثیر پتوس آسان است: یک تکه از ساقه یا نوک ساقه را در زیر یک گره ببرید. پایه آن را تا دو هفته در آب غوطه ور کنید تا ریشه کند. هنگامی که شاخه ها نمایان شدند، تاک را در خاک بکارید تا رشد کند. ساقه های دنباله دار بلند با ریشه های هوایی را می توان قطع کرد و در مخلوط بذر و قلمه یا ذغال سنگ نارس و ماسه درشت تکثیر 50:50 قرار داد. روش دیگر، ممکن است آنها را با سیم یا گیره مو در گلدان های دانه و مخلوط برش بچسبانید. هنگامی که آنها یک سیستم ریشه ای کافی تشکیل دادند، ممکن است از گیاه مادر جدا شده و به صورت جداگانه درمان شوند.

انواع ارقام پتوس

پوتوس طلایی : برگ های رنگارنگ زرد

یشمی :برگ های سبز تیره جامد، عالی در نور کم

اهکی :برگ های زرد مایل به سبز

ملکه مرمری :برگ ها و ساقه ها با رنگ سفید مرمر شده اند

نئون :همه برگهای زرد

تریکالر :برگها رنگارنگ با رنگ سفید، ساقه های آن سفید است

 

 

 

برای دیدن محصولات مشابه کلیک کنید.