اگر جزء علاقمندان به گل و گیاه باشید و در منزل­تان گلدان­های رنگارنگ از گل­های مختلف داشته باشید حتما یکی از دغدغه­ های شما دانستن شرایط عمومی نگهداری و عوامل رشد گیاهان در آپارتمان است. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشد.

گیاهان مانند هر موجود زنده دیگری شیوه­ های مراقبتی مخصوص به خود دارند.بنابراین بسیار اهمیت دارد عواملی که بر رشد آنها موثر است را بدانیم. در این مقاله سعی شده نکاتی که در حفظ شادابی و طراوت گیاهان موثر است گردآوری شود تا دیگر شاهد پژمردگی و از بین رفتن گیاهانتان نباشید.

 

مهمترین عوامل موثر در رشد گیاهان آپارتمانی

 

مهمترین عوامل موثر در رشد گیاهان آپارتمانی عبارتند از: نور، دما، آب، رطوبت و خاک.

نور:

 

همه گیاهان برای زیستن به نور احتیاج دارند اما مقدار نیاز هر یک از آنها با دیگری متفاوت است. بنابراین مهم است که نیاز نوری گیاه را بشناسید و آن را متناسب با نیاز نوری ­اش تغذیه کنید.
نور مورد نیاز برای گیاهان

تقسیم بندی گیاهان بر حسب مقدار نیازمندی به نور

 

گیاهان نیازمند به نور زیاد :

این نوع گیاهان باید در محل­هایی از آپارتمان که کاملا نورگیر است قرار گیرند تا بتوانند بیشترین نور وارد شده به ساختمان را دریافت کنند. برای این منظور می ­توان آنها را مکان ­هایی با انعکاس نور زیاد یا مقابل پنجره­هایی که به طرف آفتاب هستند قرار داد. بهترین مکان برای نگهداری از این گیاهان پنجره­های جنوبی است. پنجره­ های جنوبی در زمستان به راحتی نیاز بالای این نوع گیاهان را برطرف می­ کنند . اما در تابستان برای جلوگیری از سوختگی برگ گیاهان ناشی از شدت نور می­توان آنها را در مکان­ هایی با شدت نور کمتر قرار داد و یا فاصله آنها از پنجره را بیشتر کرد. درختچه­ ها، سیکلامن، کاکتوس­ها و گیاهان گوشتی از این دسته ­اند.

 

گیاهان نیازمند به نور متوسط :

این نوع گیاهان که شامل طیف وسیعی از گیاهان آپارتمانی است، نیاز نوری کمتری نسبت به گروه قبلی دارند و می ­توان گفت نوری به میزان سایه زیر درختان در آفتاب کامل را می­ پسندند. پنجره­های غربی و شرقی مکان­های مناسبی برای این گیاهان است. پپرومیا، کروتون و پتوس از این دسته­ اند.

 

گیاهان نیازمند به نور کم :

این گیاهان که به سایه ­دوست معروفند معمولا از نور غیر مستقیم آفتاب استفاده می­ کنند و می ­توان آنها را در گوشه سالن ­ها و مکان­ هایی که از پنجره­ ها فاصله دارند قرار داد. این گیاهان برگ­ های تیره­ تری نسبت به دو گروه قبلی دارند و نور پنجره­ های شمالی نیاز آنها را تامین می­ کند. دراسنا کامپک و بسیاری از آگلونماها از این دسته ­اند.

علاوه بر شدت نور، مدت تابش نور (فتوپریودیسم) در شبانه روز نیز در رشد گیاهان موثر است و گیاهان آپارتمانی از نظر طول روز نیز به سه گروه تقسیم می شوند:

 

تقسیم بندی گیاهان از نظر نیازمندی به مدت تابش نور

 

گیاهان روز بلند

این قبیل گیاهان برای گلدهی به روز بلند و شب کوتاه نیاز دارند. طول روز معمولا بین 16-14 ساعت متغییر است. گلدهی این گیاهان در روزهای بلند صورت می­گیرد مانند ختمی و آگلونما.

 

گیاهان روز کوتاه

این گیاهان به شب­ های بلند و روزهای کوتاه برای گلدهی نیاز دارند. طول مدت روشنایی ممکن است بر حسب انواع مختلف از 11-8 ساعت متغییر باشد. در این گیاهان گلدهی در روز کوتاه سرعت می­ گیرد مانند برگ بیدی، کاکتوس و بنت قنسول.

 

گیاهان بی تفاوت (روز خنثی)

این گیاهان برای گلدهی نیاز به طول روز معینی ندارند و طول روز در گلدهی این گیاهان بی تاثیر است مانند بنفشه آفریقایی و گلوکسینیا.

 

دما:

 

دومین مسئله در نگهداری گیاهان آپارتمانی توجه به دمای مطلوب گیاهان است. تمام گیاهان بین دو حد معین از دما که بالاترین دما و پایین­ ترین دما نامیده می ­شود قادر به زندگی هستند. گیاهان آپارتمانی از نظر دمایی به سه دسته تقسیم می شوند:

دمای لازم برای گیاهان

 

 

تقسیم بندی گیاهان از نظر دمایی

 

گیاهان نیازمند به دمای خنک

پایین­ ترین درجه حرارت برای این گیاهان 8-5 درجه سانتیگراد و حداکثر 16-13 درجه سانتیگراد است. پامچال، سیکلامن و آروکاریا از این دسته­ اند.

 

گیاهان نیازمند به دمای معتدل

پایین­ ترین دما برای این گیاهان 13-10 درجه سانتیگراد و بالاترین دما 21-18 درجه سانتیگراد است. مارچوبه، برگ عبایی و فیلودندرون­ها در این گروه قرار دارند.

گیاهان نیازمند به دمای گرم

پایین ­ترین دما برای این گیاهان 19-16 درجه سانتیگراد و بالاترین دما 30-28 درجه سانتیگراد است. آنتوریوم، سانسوریا، آناناس و کاکتوس­ها در این گروه قرار می­ گیرند.

 

آب:

مهم­ترین عامل در حیات تمام جانداران آب است. نیازهای آبی گیاهان با توجه به نوع گیاه، سن گیاه، مرحله رشد گیاه، دما، شدت نور و رطوبت نسبی متفاوت است. آبیاری بیش از اندازه موجب خفگی ریشه و پوسیدگی آن، و آبیاری کمتر از مقدار لازم موجب پژمردگی گیاه و ریزش برگ­ها می­ شود. بنابراین دقت در میزان آبیاری گیاه برای حفظ سلامتی و شادابی آن لازم است.

 

 

 

آبیاری لازم برای گیاهان

در بیشتر گیاهان آپارتمانی پس از هر بار آبیاری، مدت زمانی لازم است تا آبیاری بعدی صورت گیرد و در این فاصله نیمی از خاک گلدان باید خشک شود. همچنین آبیاری باید به اندازه­ای باشد ک خاک کاملا خیس شود و گیاه سیراب شود. در صورتی که خاک از زهکش مناسب برخوردار باشد، آب اضافی از ته گلدان خارج می­شود. دقت کنید که گیاه را بیش از اندازه آبیاری نکنید زیرا این عمل باعث تجمیع نمک و املاح آب در خاک و شستشوی مواد غذایی گلدان می­شود.

نکات لازم برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

 

1- بهترین زمان آب دادن صبح و عصر در سایه است.

2- بهتر است همواره به میزان مناسب آب داده شود زیرا به همان اندازه که کم­آبی باعث نابودی گیاه می­شود آبیاری بیش از اندازه نیز گیاه را از بین خواهد برد.

3- دقت داشته باشید که عوامل محیطی در زمان آبیاری گیاه بسیار مهم است، مثلا نیاز آبی گیاه در فصول سرد نسبت به نیاز آبی آن در فصل گرم کمتر است.

4- گاهی اوقات که گیاه دچار کم­آبی شدید و پژمردگی می­شود باید گلدان را به مدت 15 دقیقه در تشت آب قرار داد تا گیاه کاملا سیراب شود.

5- در گیاهانی که برگ­های ظریفی دارند به جای اسپری آب بهتر است از قلموی نرم برای مرطوب بودن آنها استفاده نمود.

رطوبت:

 

از دیگر عوامل موثر در حفظ سلامتی گیاهان آپارتمانی، تامین رطوبت مورد نیاز گیاه است. با اینکه درصد رطوبت نسبی هوا خود به شدت و نور و طول روز و درجه حرارت هوا بستگی دارد اما باید گفت گیاهان در هوای مرطوب (80 درصد) رشد بهتری دارند.

 

 

 

رطوبت لازم برای گیاهان

تقسیم بندی گیاهان از نظر نیاز به رطوبت

 

گیاهانی با رطوبت نسبی بالا

گیاهانی مثل بنفشه آفریقایی و سرخس­ ها از این دسته­ اند، این گیاهان برای رشد کامل نیاز به رطوبتی حدود 75-90 درصد دارند.

 

گیاهان نیازمند به رطوبت متوسط

گیاهانی نظیر سانسوریا، برگ بیدی و سیکلامن در این گروه قرار می­ گیرند، این دسته از گیاهان به رطوبت 50-75 درصد نیاز دارند.

 

گیاهان نیازمند به رطوبت پایین

این دسته از گیاهان به رطوبت نسبی یا 50-25 درصد نیازمندند، کاکتوس ­ها از این دسته­ اند.

 

خاک:

 

محیط طبیعی جهت حفظ و رشد گیاهان است که در نتیجه عوامل ژنتیکی و محیطی به وجود می ­آید. خاک تامين کننده آب، اکسيژن و عناصر غذايي مورد نياز گياه است و باید از نظر خصوصيات فيزيکي، شيميايي و بيولوژيك محيط مناسبي براي رشد گياه فراهم آورد. سبک، متخلخل، قابل نفوذ و سرشار از مواد آلی باشد و مواد غذایی را حفظ کند و در اختیار ریشه قرار دهد.همچنین در اثر آبیاری شسته نشود و گیاه دچار کمبود مواد غذایی نگردد.

 

خاک لازم برای گیاهان

.

برای خرید خاک استاندارد و اطمینانی از برگلند اینجا کلیک کنید

 

 

اگر خاک خصوصيات مناسبي داشته باشد مي­ تواند بطور مستقيم يا غيرمستقيم رشد گياه را تحت تاثير قرار دهد . همچنین اگر عوامل مضر و زيان­ آور در خاک وجود داشته باشند باعث محدود شدن رشد گياه مي‌شوند. بهتر است خاک گلدان مخلوطی از خاک برگ، پیت ماس، خاک باغچه و ماسه باشد که علاوه بر سبک و قابل نفوذ بودن، در جذب و نگهداری آب و مواد غذایی هم موثر باشند.