گیاه زامیفولیا یک گیاه زیبا با برگهای سبز براق و ساقه های ضخیم است. زامیفولیا به دلیل تحمل نور کم و کمبود آب به عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی توصیف شده است. این گیاه آپارتمانیِ تقریباً تخریب ناپذیر، به مراقبت بسیار کمی نیاز داشته و می تواند ماه ها و ماه ها با بی توجهی و نور کم همچنان شگفت انگیز به نظر برسد. این موضوع باعث شده است که بسیاری از مردم تعجب کنند که چگونه از زامیفولیا نگهداری کنند. با ما همراه باشید تا نکات اصولی نگهداری این گیاه زیبا را برای شما شرح دهیم.

 

برای خرید گیاه زامیفولیا اینجا کلیک کنید

 

معرفی گیاه زامیفولیا

زامیفولیا یا جواهر زنگبار، گیاهی چند ساله و گرمسیری و بومی شرق آفریقا، از جنوب کنیا تا شمال شرقی آفریقای جنوبی است. این گیاه از سال 1966 میلادی در تجارت گل و گیاه مورد استقبال قرار گرفت و گلخانه دارهای هلندی از همان سال پرورش تجاری زامیفولیا را در ابعاد گسترده آغاز کردند. زامیفولیا عمدتا به خاطر برگ‎های براق، پهن و گوشتی، ساقه­ های ضخیم و نگهداری آسانش به عنوان گیاه زینتی تکثیر می­ شود.

برگ‌های این گیاه  پشت سر هم و به ترتیب رشد می‌کنند که نظم خاصی را به گیاه می‌دهد. ریشه یا ریزوم این گیاه به شکل سیب‌زمینی می‌باشد که قدرت جذب بسیار قوی آب را در بر دارد به همین علت زامیفولیا توانایی مقاومت در شرایط سخت را دارد. از آنجا که این گیاه توانایی ذخیره آب را در آوندهای خود دارد و ریزوم­ های غده­ ای آن که در انتهای ساقه ­های قطور گیاه قرار دارند به عنوان مخزن آبی گیاه به شمار می­ رود، گیاه حتی تا 4 ماه می‌تواند بدون آب دوام بیاورد؛ همچنین این گیاه نیازی به نور در شرایط ویژه نیز ندارد ولی اگر در شرایط مطلوب قرار گیرد رشد آن بهتر می‌شود.

زامیفولیا مانند سایر گیاهان خانواده شیپوری دارای اسپات و اسپادیکس است که روی ساقه­ های کوتاه قرار گرفته ­اند (تصویر 1). در صورتی که نور مناسب به گیاه برسد، این گیاه می­تواند در آپارتمان­ها تا 90-60 سانتیمتر ارتفاع پیدا کند. این گیاه به دلیل شباهت برگ­ های شانه­ ای با گیاه زامیا از خانواده زامیاسه به این نام خوانده می­ شود.

گونه‌های زامیفولیا

زامیفولیا گونه‌های متفاوتی دارد که در شکل ظاهری با هم متفاوت  هستند و هر کدام در نوع خود زیبا هستند. زامیفولیا از لحاظ رنگی دارای 3 رنگ ابلق، سبز و بنفش (تصویر 2 تا 4) می‎‎‌باشد.

 

تصویر 1- آراسه در زامیفولیا

 

تصویر 2- زامیفولیا مشکی

برای خرید زامیفولیا مشکی اینجا کلیک کنید

تصویر 3- زامیفولیا سبز

 

تصویر 4- زامیفولیا ابلق

شرایط نگهداری گیاه زامیفولیا

هر گیاهی با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد همان گیاه دارای شرایط نگهداری خاصی می‌باشد که اگر آن شرایط برای گیاه مهیا باشد، گیاه در بهترین حالت ممکن به زندگی و رشد خود ادامه خواهد داد. زامیفولیا نیز از این قاعده مستثنی نیست و در شرایط اید­ه­ آل به بهترین شکل ممکن نمو می­ کند. در ادامه به شرایط نگهداری زامیفولیا اشاره می‌کنیم.

 

نور:

ایده­ آل‌ترین نور برای زامیفولیا مکانی با نور متوسط (سایه آفتاب) است. در صورتی که گیاه نور کامل و مورد نیاز خود را دریافت کند، رشد گیاه سریعتر، ساقه­ های گیاه قطور و برگ­های آن درشت می­ شود اما زامیفولیا جزو گیاهانی است که با نور کم نیز سازگار است؛ به همین دلیل برای آپارتمان‌های کم نور بسیار گزینه مناسبی می‌باشد. این بدان معنا نیست که گیاه راه در مکان کم ­نور آپارتمان رها کنید و بگویید همین مقدار نور برای آن کافی است؛ زیرا در صورتی که نور مورد نیاز گیاه تامین نشود رشد گیاه با کندی مواجه شده و ساقه گیاه باریک، قد آن بلند و فاصله برگ­ها زیاد خواهد شد و برگ­های گیاه بعد از مدتی براقیَت و شادابی خود را از دست خواهند داد.

دما:

تمام گیاهان برای ادامه حیات باید در دمای بهینه نگهداری شوند. دامنه دمایی برای گیاه زامیفولیا 16 الی 32 درجه سانتیگراد است یعنی دما در فصل سرد از 16 درجه نباید کمتر شود و در فصل گرم از 32 درجه بیشتر نشود اما بهترین دامنه دمایی در آپارتمان 18 الی 25 درجه سانتیگراد است.

رطوبت:

هوای خیلی خشک و غرقاب موجب ریزش برگ­ها می­ شود. در ضمن ریزش برگ­ها حالت مقابله در برابر خشکی محیط است یعنی گیاه با از دست دادن مقداری برگ، تعرق از سطح برگ را کاهش می­ دهد. در این شرایط گیاه می­ تواند از آب ذخیره شده در قسمت پایین ساقه استفاده کند و به زندگی ادامه بدهد. با رطوبت کافی محیط، گیاه برگ­های شانه­ ای جدید تولید می­ نمایید.

آبیاری:

معمولا گیاهان گوشتی نیاز به آبیاری زیادی ندارند و ریشه ‌های این گیاهان در صورتی که به مدت طولانی در خاک مرطوب بمانند، به سرعت دچار پوسیدگی شده و از بین می‌روند. بنابراین میزان آبیاری این گیاهان باید شدیدا مورد توجه قرار گیرد. بیشتر گیاهان گوشتی چند روز تا چند هفته بدون آب نیز می‌توانند زندگی کنند در حالی که در صورت آبیاری زیاد دچار پوسیدگی شده و می‌میرند. آبیاری زیاد اولین عامل از بین رفتن گیاهان گوشتی است.

میزان آبیاری زامیفولیا در حد متوسط است و معمولا زمانی به گیاه آب می‌دهیم که خاک رطوبت خود را از دست داده باشد. در زمان استراحت گیاه، یعنی اواخر پاییز تا بهار آبیاری کمتری صورت می­گیرد. این گیاه در مناطق گرم و پر نور تر به آبیاری بیشتری نیازمند است و می ­تواند به راحتی با کمبود آب مقابله کند.

خاک:

همان‌ طور که گفته شد ریشه ­های گیاهان گوشتی در صورت قرار گیری طولانی مدت در خاک خیس به شدت مستعد پوسیدگی هستند. علاوه بر عدم وجود سوراخ ته گلدان، نوع خاک نیز تاثیر بسزایی در خیس ماندن خاک و محیط ریشه در گلدان دارد. زامیفولیا به خاکی سبک و متخلخل با زهکش مناسب مثل نیاز دارد. مثلا ترکیب پیت­ماس و کوکوپیت به یک اندازه برای این گیاه مناسب است. همچنین بهتر است برای این گیاه از گلدان­ هایی که در انتها دارای سوراخ هایی برای جلوگیری از تجمع آب اضافی هستند استفاده شود.

کوددهی:

با کوددهی و نگهداری مناسب، گیاه می­تواند تا 5/1 متر هم رشد داشته باشد. در فصل بهار و تابستان بهتر است ماهی یک بار از کود مایع استفاده کنید. می‌توان هر دو ماه یکبار در فصل رشد به آن کود داد. استفاده از کود ۲۰-۲۰-۲۰ با نصف غلظت برای آن مناسب است. در زمستان که زمان استراحت گیاه است کوددهی متوقف می ­شود و مجدد در بهار آغاز می­ شود.

برای خرید زامیفولیا اینجا کلیک کنید

نکات پایانی

از آنجا که زامیفولیا به دلیل داشتن اگزالات و کلسیم گیاهی سمی برای انسان و حیوان شناخته شده است، پس از هر بار دست زدن به  گیاه دست‌ها را شستشو دهید تا دچار اسهال و دل درد نشوید.

برای براق کردن برگ‌های زامیفولیا از اسپری براق کننده استفاده نکنید و با دستمال مرطوب گرد و خاک آن را بگیرید.

اگر برگ زامیفولیا شروع به ریختن کرد، با کمی کود آن را  تغذیه کنید و یا آن را در مکان پر نورتری قرار دهید.

گیاه زامیفولیا در شرایط مناسب یا محیط باز، گل‌های زرد و سفید کوچکی می‌دهد که آن را زیباتر می‌کند.

یکی از ویژگی‌های بارز گیاه زامیفولیا ، خاصیت تصفیه‌کنندگی هواست؛ که می‌تواند در تصفیه هوای محیط بسته، تاثیرگذار باشد.

در برخی از کشورهای آفریقایی از این گیاه برای درمان زخم، گوش درد و بیماری‌های التهابی استفاده می‌شود.