شفلرا سرده بزرگی از گیاهان استوایی است که شامل دو گونه است که گیاهان آپارتمانی استوایی شگفت انگیزی را می سازند. Schefflera actinophylla بزرگتر که گاهی اوقات گیاه چتر یا درخت چتر نامیده می شود ، دارای برگ های سبز رنگ بلند، براق و بیضی است که به زیبایی از ساقه مرکزی فرو می ریزد و شبیه چتر است. شفلرای بالغ ممکن است 12 تا 16 برگچه از یک ساقه داشته باشد، در حالی که شفلرا نابالغ به احتمال زیاد دارای 4 تا 6 برگچه است. Schefflera arboricola که گاهی اوقات شفلرا کوتوله نامیده می شود ، دارای برگ های کوچکتر و براق ، گاهی اوقات با رنگ های کرمی است.

شفلرا معمولاً در اکثر اوقات سال در محیط های سرپوشیده در آب و هوای سردتر رشد می کند، اما می توان آن را برای ماه های گرمتر در فضای باز برد، جایی که در کنار سایر گیاهان گرمسیری رشد می کند. با این حال، گیاهان شفلرا معمولاً باید در فضای باز پرورش داده شوند تا گل‌های بلند قرمز، سفید یا صورتی مانند شاخک‌ها را به نمایش بگذارند. گیاهانی که در داخل خانه رشد می کنند به ندرت گل تولید می کنند.

گیاهان شفلرا گیاهانی هستند که به سرعت رشد می کنند، به خصوص اگر آنها را در فضای باز بکارید ، جایی که می توانند هر سال سه فوت اضافه کنند. گیاهان داخل خانه کندتر رشد می کنند، به خصوص اگر آنها را تا حدودی در یک ظرف محکم نگه دارید. اگر شفلرا را در باغی با آب و هوای گرم می کارید، بهتر است در بهار یا پاییز زمانی که هوا گرم نیست انجام بدید .

نمودار کلی

نام رایج : Schefflera، گیاه چتر، درخت چتر

نام گیاهی : Schefflera spp.

خانواده : Araliaceae

نوع گیاه : همیشه سبز پهن برگ

سایز بالغ : 4 تا 6 فوت. بلند، 3 تا 6 فوت عرض (در داخل خانه)؛ قد تا 25 فوت (در فضای باز)

قرار گرفتن در معرض نور خورشید : نور روشن و غیر مستقیم

نوع خاک: غنی و نسبتاً مرطوب

pH خاک : کمی اسیدی (6.0-6.5)

زمان شکوفایی : تابستان (در فضای باز)

رنگ گل : سفید، صورتی یا قرمز (گیاهان داخلی به ندرت شکوفا می شوند)

مناطق سختی : 10-12 (USDA)

منطقه بومی : تایوان

سمیت : انسان سمی خفیف، برای حیوانات خانگی سمی است

مراقبت از شفلرا

شفلرا اگر نور، گرما و رطوبت زیاد غیرمستقیم دریافت کند، گیاه سخت رشدی نیست. در آب و هوای بسیار سرد ، بهتر است گرمای قسمت پایینی گیاه را فراهم کنید . شفلرا پایه دار را می توان برای تشویق به یک گیاه پرتر شدن هرس کنید .

نور

این گیاه نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می دهد. در تابستان، گیاهان گلدانی را به بیرون منتقل کنید، جایی که نور روشن دریافت کنند، اما نور مستقیم خورشید دریافت نکنند، مانند زیر پوشش پاسیو. گیاه شفلرا که ساق پا یا فلاپی می شود ممکن است نور کافی دریافت نکند. هرگز شفلرا را در زیر نور مستقیم و کامل خورشید قرار ندهید زیرا آفتاب شدید می تواند برگ ها را بسوزاند.

خاک

اگر در داخل خانه رشد می دهید ، گیاه خود را در خاک گلدان غنی، شل و با زهکشی خوب بکارید. هنگامی که در خارج از منزل رشد می کنید، یک خاک لومی شنی با زهکشی خوب با pH کمی اسیدی ایده آل است. از کاشت در مکانی در فضای باز که خاک خیلی مرطوب یا غرقابی است خودداری کنید.

اب

در طول فصل رشد به طور منظم آبیاری کنید و به طور مرتب برگها را با آب اسپری کنید. صبر کنید تا خاک گلدان خشک شود و سپس آن را عمیق و کامل خیس کنید. در ماه های زمستان مصرف آب را کاهش دهید. آبیاری بیش از حد گیاه در نهایت باعث از بین رفتن آن می شود. برگ های زرد و ریخته شده نشانه این است که ممکن است بیش از حد آبیاری کنید.

دما و رطوبت

از آنجایی که شفلرا یک گیاه استوایی است، به رطوبت نسبتاً بالا و دماهای گرمسیری نیاز دارد. در دمای کمتر از 60 درجه فارنهایت رنج خواهد برد. این گیاهان را در معرض بادکش یا دریچه های گرمایش خشک قرار ندهید. شفلرای زیر آب یا سرد به سرعت شروع به ریزش برگ می کند، بنابراین ریزش برگ را جدی بگیرید و در صورت وقوع مشکل را اصلاح کنید. اگر گیاه تمام برگ‌های خود را از دست داد، می‌توانید با انتقال گیاه در فضای باز در بهار و آبیاری سخاوتمندانه آن را نجات دهید.

کود

گیاه خود را دو بار در هفته در طول فصل رشد با کود مایع تغذیه کنید یا از دو برنامه گلوله های آهسته رهش استفاده کنید. آنها تغذیه کننده های سنگینی هستند و از مواد مغذی اضافی بهره مند خواهند شد.

انواع شفلرا

از بسیاری از گونه‌های این گیاه ، دو گونه از گیاهان آپارتمانی رایج هستند:

  Schefflera actinophylla :

رایج ترین شفلرا دارای برگ های بیضی شکل است که تا ده اینچ از ساقه مرکزی رشد می کند. این می تواند یک نمونه کاملاً بزرگ 50 فوتی در فضای باز باشد، اما نمونه های گلدانی داخل خانه معمولاً 15 فوت ارتفاع دارند.

S. arboricola :

این نسخه کوچکتر که در باغ های خانگی محبوب است، دارای برگ های یک تا دو اینچی است که در دسته های تنگ رشد می کنند. گونه‌ای متنوع از این گیاه است که روی برگ‌هایش لکه‌های خامه‌ای وجود دارد. ارتفاع آن در فضای باز می تواند به 25 فوت برسد، اما گیاهان آپارتمانی معمولاً بیش از 6 فوت نگه داشته می شوند. ارقام محبوب عبارتند از ‘Dazzle’، شکلی متنوع با برگ های تقریباً سفید. ‘Gold Capella’، یک فرم رنگارنگ زرد و سبز؛ «Trinette»، گیاهی رنگارنگ سفید و کرم؛ و “Dwarf” که دارای برگ های سبز تیره است و تنها به حدود چهار فوت قد می رسد.

هرس

Schefflera شما ممکن است نیاز به هرس گهگاهی داشته باشد، به خصوص اگر نور کافی دریافت نمی کند. آنچه را که احساس می کنید بیش از حد رشد کرده یا ساق پا به نظر می رسد را قطع کنید. گیاهان آپارتمانی شفلرا به سرعت پس از هرس برگشته و به تلاش شما پاداش خواهند داد. نتیجه یک گیاه پرتر و پرپشت تر خواهد بود.

تکثیر شفلرا

بهتر است شفلرا را در بهار تکثیر کنید: انجام این کار باعث می شود گیاه فعلی شما بیش از حد بوته ای نباشد و گیاهان جدیدی در اختیار شما قرار دهد. شفلرا را می توان از طریق قلمه تکثیر کرد.

1- با استفاده از هرس های تیز، یک بخش شش اینچی از ساقه را با زاویه 45 درجه ببرید و همه برگ ها را به جز چهار یا پنج برگ در بالای ساقه بردارید.

2- انتهای بریده شده را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید، سپس انتهای بریده شده را در ظرفی پر از خاک گلدان قرار دهید.

3- گلدان را با یک کیسه پلاستیکی محکم بپوشانید تا در رطوبت نگه دارید، سپس گلدان را در نور غیر مستقیم روشن قرار دهید.

4- هر روز ظرف را بررسی کنید تا از مرطوب ماندن خاک مطمئن شوید و در صورت لزوم آبیاری کنید. رشد ریشه را با کشیدن آرام ساقه بررسی کنید.

5- پس از گذشت حدود یک ماه، اگر ریشه ها تشکیل شد، می توانید کیسه پلاستیکی را بردارید و به رشد گیاه جدید ادامه دهید. اگر ریشه ها تشکیل نشد ، قلمه را دور بیندازید و دوباره با یک قلمه جدید امتحان کنید.

گلدان و گلدان مجدد

گیاهان را به صورت سالیانه یا در صورت نیاز مجدداً جابجا کنید: اگر برای ظروفشان خیلی بزرگ شده اند به خاک جدید و گلدان بزرگتر نیاز دارند. (شما می توانید سرعت رشد را کاهش دهید و از بزرگ شدن بیش از حد گیاهان با طولانی کردن دوره بین گلدان مجدد و اجازه دادن به آنها تا حدودی ریشه دار شدن جلوگیری کنید).

اگر می خواهید شفلرا را مجدداً بکارید، آن را از ظرفش خارج کنید و به آرامی ریشه ها را شل کنید. ممکن است خیس کردن آنها در آب کمک کند. برای کاشت مجدد، یک ظرف بزرگتر (سفالی یا پلاستیکی) که دارای سوراخ های زهکشی است انتخاب کنید، آن را با مخلوط خاکی با زهکشی خوب پر کنید.

آفات و بیماری های رایج گیاهی

هر دو لکه برگی باکتریایی و لکه برگ آلترناریا روی شفلرا تأثیر می گذارند. این بیماری ها را می توان به راحتی با اجتناب از آبیاری سربار، آبیاری نکردن در شب و اگر این روش های آبیاری موثر نبود، از قارچ کش مسی درمان کرد.

Schefflera در داخل خانه مستعد مشکلات شته‌ها است که باعث ترشح عسلک می‌شود که منجر به کپک دودی می‌شود. شته ها را با اسپری صابون حشره کش درمان کنید. در خارج از منزل، این گیاه به چندین آفات از جمله شپشک آردآلود، کنه عنکبوتی و حشرات فلس حساس است.

مشکلات رایج شفلرا

شفلرا یک گیاه کم نگهداری است، اما گاهی اوقات گیاه شما ممکن است مشکلاتی را نشان دهد. در اینجا نحوه تشخیص اشتباه است :

زرد شدن برگها

آبیاری بیش از حد اغلب علت زرد شدن برگ های شفلرا است. سعی کنید کمتر آبیاری کنید تا ببینید آیا این کمک می کند یا خیر. در غیر این صورت، گیاه شما نور کافی دریافت نمی کند، بنابراین آن را به مکان روشن تری منتقل کنید.

لکه های قهوه ای روی برگ ها

احتمالاً زیر آب بودن دلیل ایجاد لکه روی شفلرا است. در چنین شرایطی، در طول فصل رشد گیاه خود را به طور منظم آبیاری کنید. بهترین روش این است که گیاه را عمیقاً آبیاری کنید و قبل از آبیاری عمیق دیگر اجازه دهید خاک خشک شود.

 

 

برای مشاهده محصولات مشابه کلیک کنید .