روش نگهداری مونسترا آدانسونی ابلق

نام مونسترا از کلمه لاتین monstera برای هیولا یا غیر طبیعی گرفته شده و به برگها و اندازه عجیب و غریب گیاه اشاره دارد و واژه variegated یا variegata هم به معنای رنگ سفید یا زرد است. مونستراها اپی¬فیت هستند به این معنی که می توانند هم روی درختان یا سنگ ها و هم در خاک ریشه بدهند و به صورت بالا رونده رشد کنند. این ویژگی مونستراهای آدانسونی را قادر می سازد تا از تنه درختان بالا بروند و برگ های خود را دراز کنند تا نور خورشید را تا ارتفاع 66 فوتی از سطح زمین جذب کنند.

قسمتهای ابلق مونسترا آدانسونی آئورا به مرور از فسفری به زرد تغییر رنگ میدهد

مونسترا آدانسونی یا پنیر سوئیسی

مونسترا آدانسونی ابلق به دلیل سوراخ های زیادش به گیاه “پنیر سوئیسی” معروف است. واریته ابلق به دلیل داشتن برگ¬های سفید یا زرد به نور بیشتری نسبت به سایر مونستراها نیاز دارد. گیاه مونسترا آدانسونی از آب و هوای گرمسیری، به ویژه در آمریکای جنوبی و مرکزی سرچشمه می گیرد. مراقبت از این گیاه با مراقبت از سایر گیاهان کمی متفاوت است. ما در این مقاله شما را با همه چیزهایی که در مورد این گیاه باید بدانید آشنا خواهیم کرد.
برای مراقبت از مونسترا آدانسونی ابلق، باید از خاک با زهکشی خوب و نور غیرمستقیم و روشن خورشید استفاده کنید. دمایی بین 65 تا 80 درجه فارنهایت (18 تا 26 درجه سانتیگراد) فراهم کنید و زمانی که 2 اینچ (5 سانتی متر) بالای خاک خشک شد، حدود یک بار در هفته آبیاری کنید. رطوبت بالای 50 درصد را تامین کنید و هر 2 هفته یکبار در بهار و تابستان با استفاده از کود مایع گیاه را کود دهید.

 

مونسترا آدانسونی به دلیل سوراخ های زیادش به گیاه “پنیر سوئیسی” معروف است

 

برای مشاهده و خرید انواع مونسترا اینجا کلیک کنید

خاک:

مونسترا آدانسونی ابلق به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. خاک با زهکشی خوب باعث می¬شود که گیاه بیش از حد آبیاری نشود و اجازه می¬دهد تا آب اضافی از خاک تخلیه شود.
البته نقش گلدان¬های حاوی سوراخ های زهکشی را نباید دست کم گرفت. سوراخ‌های زهکشی در گلدان گیاه اجازه می‌دهند که آب اضافی از گلدان خارج شود. اما خاک با زهکشی خوب رطوبت را برای رشد گیاه شما حفظ می¬کند. بهترین خاک برای مونسترا آدانسونی پیت ماس اسفاگنوم است. این پیت ماس می تواند رطوبت را حفظ کند. اما اجازه تهویه و تخلیه آب اضافی را نیز می دهد. به خاطر داشته باشید که PH خاک باید بین 5/5 تا 0/7 pH باشد. این بدان معناست که باید خنثی باشد اما کمی اسیدی نیز مشکلی ندارد.
یک ترکیب کامل و مناسب برای این گیاه، شامل موارد زیر خواهد بود:
پیت ماس اسفاگنوم+ پرلیت یا ورمیکولت یا هر دو+ پوست ارکیده+ زغال چوبی

نور:

مونسترا آدانسونی ابلق در زیر نور غیرمستقیم و روشن خورشید بهترین رشد را دارد. از آنجا که گیاه ابلق کلروفیل کمتری نسبت به سایر گیاهان دارد و رنگ سفید یا زرد روی برگ ها به آن اجازه نمی دهد که نور زیادی را در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی جذب کند بنابراین به نور خورشید یا نور مصنوعی زیادی نیاز دارد.
بدون آن نور، گیاه شما برای انجام فتوسنتز باید دو برابر بیشتر کار کند و گاهی اوقات قادر به انجام آن نیست. بنابراین نور زیاد بسیار مهم است اما تا حد امکان از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.

 

اگر شرایط عمومی مناسب گیاه فراهم نباشد، قسمتهای ابلق مونسترا بدلیل نداشتن کلروفیل دچار سوختگی شده و از بین می رود

آبیاری:

مونسترا آدانسونی ابلق همیشه به خاک کمی مرطوب نیاز دارد. این بدان معنا نیست که شما باید خاک را اشباع کنید. این گیاه به دلیل ریشه های اپی فیتی که دارد به راحتی قابل آبیاری است. اگر گیاه را هفته¬ای یکبار آبیاری کنید، نیاز آبی گیاه برطرف می¬شود. برای اطمینان از مرطوب نگه داشتن خاک به جای اشباع آن، 2 اینچ (5 سانتیمتر) بالای آن را با انگشت خود بررسی کنید.
خاک اشباع شده منجر به مشکلات متعددی می شود که بدترین آنها پوسیدگی ریشه است. وقتی خاک بیش از حد آب داشته باشد، اکسیژن نمی تواند از آن عبور کند. این بدان معنی است که اکسیژن نمی تواند به ریشه شما برسد. و اکسیژن به اندازه آب برای ریشه مهم است. بدون اکسیژن، ریشه ها شروع به پوسیدگی می کنند. هنگامی که پوسیدگی ریشه شروع شد، خلاص شدن از شر آن دشوار است. شما باید ریشه های پوسیده را جدا کنید و بلافاصله آن را از خاک بیرون بکشید.

درجه حرارت:

بهترین محدوده دما برای مونسترا آدانسونی ابلق، بین 19 تا 26 درجه سانتیگراد (65 تا 80 درجه فارنهایت) است، نه خیلی گرم و نه خیلی سرد.
دمای کمتر از 65 درجه فارنهایت (19 درجه سانتیگراد) رشد را تا حدی کاهش می دهد. به گفته دانشگاه فلوریدا، اگر دما به زیر 32 درجه فارنهایت (0 درجه سانتیگراد) برسد، برگها آسیب می¬بینند و اگر دما به کمتر از 28 فارنهایت (-3 درجه سانتیگراد) برسد ساقه¬ها اآسیب می¬بینند.

رطوبت:

مونسترا آدانسونی ابلق در رطوبت بالای 50 درصد بهترین رشد را دارد. رطوبت متوسط برای این گیاه مناسب است. گیاه شما همچنان رشد خواهد کرد و خوشحال خواهد بود. اما اگر یک گیاه فوق العاده سرسبز می خواهید، رطوبت بالا عالی است. به خصوص میزان رطوبت بالای 90 درصد یعنی رطوبتی معادل مناطق استوایی.
برای ایجاد رطوبت می¬توانید گهگاهی روی برگ های گیاه خود آب بپاشید. تنها مشکل این روش این است که شما باید حدس بزنید چه زمانی باید برگ های مونسترا را آب بپاشید زیرا آبپاشی بیش از اندازه باعث آن می¬شود که قسمت¬ها ابلق گیاه دچار سوختگی یا پوسیدگی شود.
اما اگر از روش سینی سنگریزه استفاده کنید خیالتان راحت است. تنها چیزی که نیاز دارید یک سینی، سنگریزه و آب است. سینی را با سنگریزه تا بالا پر کنید. اگر سنگریزه ها کمی بالای سینی بنشینند اشکالی ندارد. سپس سینی را با آب پر کنید. آب باید درست زیر سنگریزه ها بنشیند و لازم نیست روی سنگریزه ها را بپوشاند. در آخر، تنها کاری که باید انجام دهید این است که گلدان گیاه خود را روی سنگریزه ها قرار دهید. آب تبخیر می شود و رطوبت زیادی در هوا ایجاد می کند. به علاوه، تا زمانی که آب سینی تمام نشود، لازم نیست نگران تامین رطوبت باشید. سپس تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را دوباره پر کنید.

کود:

مونسترا آدانسونی را هر 2 هفته یکبار در بهار و تابستان با استفاده از کود مایع کود دهید. می¬توانید از NPK 20 20 20 با 4/1 دوز توصیه شده برای گیاهان آپارتمانی و به صورت کودآبیاری استفاده کنید.
زمانی که گیاه در حال رشد است، باید هر دو هفته یک بار کوددهی کنید. کود به دلیل کمبود کلروفیل به اندازه نور خورشید برای این گیاه اهمیت دارد. در فصل زمستان به گیاه کود ندهید. و هرگز بلافاصله پس از تعویض گلدان آن را کود ندهید. ریشه ها در حالی که هنوز آسیب پذیر هستند به سوختگی کود حساس هستند.

تکثیر:

متداول ترین روش تکثیر مونسترا از طریق قلمه زدن ساقه در خاک است. اما این تنها روش نیست. شما می توانید با استفاده از قلمه های ساقه در آب، گیاه را تکثیر کنید.

بسترهای کشت قلمه مثل پرلیت، کوکوپبت، لیکا، لچوزا و خزه برای ریشه دار کردن قلمه های مونسترا مناسب است.

 

تعویض گلدان:

مونسترا آدانسونی ابلق باید هر دو سال یا بیشتر، یکبار تعویض گلدان شود و این تعویض باید در طول فصل رشد انجام شود. زمانی که ریشه ها از سوراخ های زهکشی گلدان گیاه شروع به رشد کردند، گیاه شما نیاز به تعویض گلدان دارد. این گیاه زمانی که فضای زیادی برای کشیده شدن ریشه¬ها وجود داشته باشد دچار استرس می شود. گیاه تحت تنش بیشتر در برابر بیماری های گیاهی و آفات گیاهی حساس است.

آفات:

مانند بسیاری از گیاهان، مونسترا آدانسونی ابلق به آفات گیاهی حساس است. از بین بردن بیشتر آفات گیاهی که در این گیاه پیدا می کنید کار سختی نیست. تا زمانی که جلوی هجوم زودهنگام را بگیرید، مشکلی برای گیاه ایجاد نمی¬شود.

شپشک آردآلود

شپشک آرد آلود شایع ترین آفت گیاهی در گیاهان آپارتمانی است. این حشرات بدن نرمی دارند اما با ماده ای پنبه مانند پوشیده شده اند. این ماده به عنوان یک مانع بین بدن آنها و خطرات بیرونی عمل می کند. هنگامی که آنها ماده پنبه مانند خود را از دست می دهند، می توانند تمام رطوبت بدن خود را از دست بدهند. این باعث کم آبی آنها می شود و در عرض چند دقیقه آنها را می کشد. شپشک آرد آلود از شیره گیاه شما تغذیه می کند. وقتی تغذیه می کنند، مواد مغذی را که باید در سرتاسر گیاه توزیع شود، می دزدند. یک آلودگی بزرگ یا طولانی می تواند منجر به مرگ گیاه شود.

کنه‌های عنکبوتی

کنه‌های عنکبوتی نیز یک مشکل رایج برای مونسترا آدانسونی است. این کنه‌ها حشرات واقعی نیستند، بلکه عنکبوتیان هستند. آنها هشت پا دارند و شبیه عنکبوت های کوچک نوجوان هستند. کنه های عنکبوتی مانند اکثر آفات گیاهی از گیاه شما تغذیه می کنند. آنها با سوراخ کردن قسمت بیرونی گیاه شیره را می دزدند. شیره حاوی سلول هایی است که هم تغذیه و هم هیدراتاسیون را به تمام قسمت های گیاه شما منتقل می کنند.
هجوم کنه عنکبوتی می تواند نسبتاً سریع رشد کند. اگر این موجودات را پیدا کردید، مهم است که بلافاصله گیاه خود را درمان کنید. فلس های قهوه ای عاشق گیاهان مونسترا هستند. آنها حشرات نرمی هستند که صاف هستند. آنها بسیار کوچک هستند، بنابراین دیدن آنها با چشم غیر مسلح دشوار است. باز هم این آفات گیاهی شیره گیاه شما را می دزدند. آنها دهان نی مانند دارند. این دهان ها به اندازه ای تیز هستند که از طریق پوست گیاه سوراخ می شوند. شیره را به راحتی می مکند.
خلاص شدن از شر هجوم های کوچک ساده است. بهترین روش استفاده از روغن چریش است. روغن چریش کاملاً طبیعی است و به ندرت تأثیری روی گیاه واقعی دارد. اما قبل از استفاده از این روغن یک منطقه کوچک را برای ایمن بودن گیاه نسبت به اثر روغن آزمایش کنید.

مشکلات رایج:

اگر علی¬رغم تمام مراقبت¬هایی که انجام می¬دهید، گیاه شما ناراضی و ناراحت است نکات زیر را مورد توجه قرار دهید

برگ های گیاه پژمرده می¬شوند و می ریزند:

گیاه آب کافی دریافت نمی‌کند. همیشه قبل از آبیاری خاک را بررسی کنید. قبل از هر بار آبیاری حدود 5 سانتیمتر از سطح خاک باید خشک شود. اما در فاصله بین دو آبیاری خاک گیاه نباید به طور کامل خشک شود. اگر خاک خشک است، بلافاصله گیاه خود را آبیاری کنید. هر چه سریعتر رطوبت دریافت کند، سریعتر بهتر می شود.

برگ¬های گیاه زرد هستند:

برگ¬های زرد علامت آبیاری بیش از اندازه است. این ساده ترین اشتباهی است که هنگام مراقبت از هر گیاه خانگی انجام می شود.
آبیاری بیش از حد نه تنها شایع ترین علت ناراحتی است، بلکه خطرناک ترین کاری است که می توانید انجام دهید. مهم است که همیشه قبل از آبیاری خاک را بررسی کنید. مونسترا آدانسونی ابلق به خاک دائما مرطوب اما نه خاک اشباع نیاز دارد.

برگ های گیاه قهوه ای است:

دلایل مختلفی برای قهوه ای شدن برگ ها وجود دارد. اما شایع ترین علت این است که گیاه شما نور کافی دریافت نمی کند. همانطور که قبلاً گفتیم، رنگ های روی برگ ها جذب نور خورشید را برای گیاه شما سخت تر می کند. آنها نسبت به گیاهان غیرابلق کلروفیل کمتری دارند. بنابراین نیاز به دریافت نور بیشتری دارند و نور خورشید چیزی است که گیاه دوست دارد.

 

سوالات متداول:

آیا باید مونسترا آدانسونی ابلق را تمیز کنم؟
بله، تمیز نگه داشتن گیاه ابلق مهم است. این گیاه گرد و غبار زیادی را جذب می کند که باعث جذب آفات گیاهی می شود. هر زمان که دیدید گرد و غبار روی گیاه جمع می شود، برگ ها را با آب و صابون ملایم پاک کنید.

مونسترا آدانسونی ابلق چقدر سریع رشد می کند؟
مونسترا آدانسونی ابلق سریعتر از سایر گیاهان گرمسیری رشد می کند. آنها می توانند از یک پا تا دو فوت در سال رشد کنند. با این حال، واریته ابلق به دلیل کمبود کلروفیل کمی کندتر رشد می کند.

آیا مونسترا آدانسونی ابلق سمی است؟
بله! برگ های این گیاه سمی هستند. سم موجود در گیاه می تواند باعث مشکل در بلع، ترشح بیش از حد آب دهان و حتی استفراغ شود. گیاه را از جایی که حیوانات خانگی یا کودکان شما می توانند به آن دسترسی داشته باشند، دور نگه دارید.

سخن آخر

مونسترا آدانسونی ابلق یک گیاه زیبا برای مراقبت است و به سختی می توان از آن مراقبت کرد. قیمت این گیاهان همیشه بسیار بالا بوده است اما در سال¬ گذشته به شدت افزایش یافته است. اگر قصد خرید این گیاه را دارید آماده باشید که چندین هزار دلار برای یک گیاه یا قلمه خرج کنید.