زمانی که گیاه گلدانی جدیدی می خرید، باید بدانید گیاه قبل از اینکه به منزل شما بیاید، در محیط گرم و مرطوب گلخانه زندگی می­ کرده است. شرایط گلخانه در مقایسه با هوای خشک اتاق تفاوت قابل ملاحظه ای دارد. به همین علت باید در نظر داشته باشید رطوبت محیط باعث سلامت و طول عمر گیاهان تان می­ شود.

به طور کلی گیاهان خانگی و آپارتمانی نیاز به رطوبت ۴۰ تا ۶۰ درصدی دارند و هنگامی که رطوبت از این مقدار کمتر یا بیشتر می ­شود گیاه دچار تنش و استرس می­ شود. اگر رطوبت سنج ندارید که رطوبت داخل خانه را اندازه گیری کنید، علائم زیر را در نظر داشته باشید.

برای مشاهده مقاله عوامل موثر در رشد گیاهان آپارتمانی اینجا کلیک کنید

علائم تنش رطوبت در گیاهان آپارتمانی

 

 

 هنگامی که علائم زیر را مشاهده کردید، رطوبت هوا را باید افزایش دهید تا گیاه را از تنش خارج کنید:

  • حاشیه برگها قهوه ­ای شده ­اند
  • گیاه پژمرده شده است
  • شکوفه­ های گل بزرگ نمی­ شوند یا پیش از باز شدن می ریزند
  • گل­ها اندکی پس از باز شدن، چروکیده شده و خشک می­ شوند

 

چگونگی افزایش رطوبت خانه

 

افزایش رطوبت اتاق و خانه کار سختی نیست و فواید زیادی دارد. مه پاشی گیاهان، غبار پاشی و قرار دادن گیاهان در کنار یکدیگر و استفاده از بشقاب یا زیر گلدانی پر از خرده سنگ و آب از جمله بهترین راههای تامین رطوبت گیاه هستند.

 

غبار پاشی

با اسپری ریز، آب را در اطراف گیاه اسپری کنید تا رطوبت اطراف آن بالا برود اما تاثیر این کار موقتی است. روی گیاهانی که برگ های کرکی و مخملی دارند مانند بنفشه افریقایی و ژینورا (شب تاب)، نباید آب اسپری کنید. کرک­ های ریز روی برگ آب را نگه می­ دارد و باعث می­ شوند گیاه در معرض بیماری­ های قارچی قرار گرفته و لکه ­های قهوه ­ای رنگ روی برگ­های آن ظاهر شود.

 

 

کنار هم قرار دادن گیاهان

آرایش گیاهان در کنار یکدیگر نه تنها منظره بسیار زیبایی ایجاد می­ کند بلکه رطوبت آن ناحیه را نیز بالا می برد.

 

چیدن گیاهان در کنار یکدیگر باعث حفظ رطوبت محیط می شود

 

گذاشتن ظرف آب

علاوه بر راهکارهای بالا، برای کاهش خشکی هوا می­ توانید یک کاسه آب در بین گیاهان قرار دهید تا با تبخیر تدریجی آن هوا مرطوب­تر شود. توجه داشته باشید باید ظرف آب را نزدیک گلدان­ها و همچنین در دسترس خود بگذارید تا به راحتی آب آن را عوض کنید.

پر کردن زیر گلدانی با آب و سنگریزه

یکی دیگر از روش­ های تامین رطوبت گیاه این است که گلدان را در زیر گلدانی یا گلدان دیگر حاوی آب و سنگریزه قرار دهید. یک لایه سنگریزه در ظرف بریزید و سپس آب روی آن بریزید تا جایی که آب روی سنگ­ها را نپوشاند. سپس گلدان را روی سنگها قرار دهید.

با این روش چون گلدان روی سنگ­ها قرار می­ گیرد، مستقیما ریشه­ های آن در آب نیستند و خیس نمی­ شوند (اگر ریشه ها در آب قرار داشته باشند دچار خفگی شده و می­ میرند) اما آبی که از زیر سنگ­ها تبخیر می­ شود به گیاه می­ رسد و هوای اطراف آن نیز مرطوب می شود.

 

روش تامین رطوبت گیاه از طریق ایجاد جزیره پای گلدان

 

 استفاده از دستگاه رطوبت ساز

بهترین راه برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی، استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز است. این دستگاه با آزاد کردن بخار آب کار می‌کند که باعث افزایش رطوبت در هوا می‌شود. این سیستم می‌تواند محیط مطلوبی را برای همه گیاهان گرمسیری شما که در رطوبت بالا رشد می‌کنند تضمین کند.

 

دستگاه بخور سرد از بهترین روش های تامین رطوبت برای گیاهان آپارتمانی است

برای خرید دستگاه رطوبت ساز اینجا کلیک کنید

 

جمع‌بندی

تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی از این جهت اهمیت دارد که خانه‌های معمولی رطوبت کمی دارند و بسیاری از گیاهان آپارتمانی محیط مرطوب‌تر را ترجیح می‌دهند. برخی از گیاهان آپارتمانی از مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری می‌آیند که در آب و هوای مرطوب جنگلی رشد می‌کنند.

برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی یکی از روش‌های ذکر شده در این مقاله را امتحان کنید تا گیاهانی شادتر و سالم‌تر داشته باشید.

برای مشاهده محصولات اینجا کلیک کنید